RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europa verklaart wegwerpplastic de oorlog

icon
Algemeen29 mei, 2018

Plastic rietjes, wattenstaafjes en ballonstokken zijn bij de eerste slachtoffers in de strijd die de Europese Commissie aanbindt tegen wegwerpplastic. De grootste vervuilers worden verboden.

 

Producenten langer verantwoordelijk

De Europese Commissie heeft een plan bekendgemaakt om tegen 2030 3,4 miljoen ton minder CO² uit te stoten. Een speerpunt in dat plan is het bannen van wegwerpplastic. Meer dan 80 procent van het zwerfvuil in zee zou ook bestaan uit het plastic voor eenmalig gebruik. 

Er komt al meteen een verbod op kleine gebruiksvoorwerpen, zoals wegwerpbestek, borden en rietjes, maar ook op ballonstokjes en plastic wattenstaafjes. Europa wil deze laten vervangen door alternatieven uit duurzamer materiaal, zoals bamboe en hout. 

Producenten wil de Europese Commissie langer verantwoordelijk maken: producenten van vooral plastic moeten meewerken aan bewustmakingscampagnes en delen in de kosten van afvalbeheer. Zelf zullen ze er ook toe verplicht worden om het afval terug in te zamelen en te verwerken.

 

Plastic flessen inzamelen

De verschillende lidstaten worden bovendien aangespoord om plastic flessen – of toch 90 procent daarvan – in te zamelen. Mogelijk komt er een systeem voor statiegeld op plastic flessen. Retailers, fastfoodketens en producenten zullen er verder voor moeten zorgen dat er minder plastieken bekers en maaltijdverpakkingen worden gebruikt.  

Europa legt ook nieuwe etikettering op, zodat consumenten beter kunnen zien wat te doen met verpakkingen na gebruik, hoeveel plastic erin zit en wat hun ecologische impact is. Alle maatregelen moeten ervoor zorgen dat Europa meer in de richting van een circulaire economie evolueert, in eerste instantie op het vlak van consumptieplastic.

 

“Niet alleen verantwoordelijkheid retailers”

EuroCommerce, de Europese federatie van handelaars, reageert dat het de intenties van de Europese Commissie graag steunt. De distributiesector heeft zich al voorgenomen om zijn afvalberg met 80 procent terug te dringen en is een voortrekker in het verminderen van verpakkingsafval, aldus de handelsfederatie.

Maar het wijst erop dat er in de praktijk veel extra lasten op de schouders van de retailers worden gelegd. “Verlengde verantwoordelijkheid voor de producent mag niet betekenen dat supermarkten afvalverzamelpunten worden. We kunnen onze vele miljoenen klanten wel in staat stellen om duurzaam te handelen, maar andere spelers, inclusief vele sectoren en de overheid, moeten ook hun deel doen”, reageert topman Christian Verschueren.

Retailers zijn de tussenschakel tussen producenten en consumenten, maar het verzamelen, recycleren en schoonmaken van afval kan niet alleen hun verantwoordelijk zijn, klinkt het nog. Het heeft daarom zo zijn vragen bij sommige maatregelen: “We moeten goed nadenken over vragen rond verlengde verantwoordelijkheid van producenten, hygiëne, veiligheid en gemak.” 
 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN