RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgen besteden één derde van onlineaankopen over de grens

icon
Algemeen22 juni, 2021

Luxemburgers kopen online het meest over de grens, Nederlanders het minst. In België stijgt de cross-border e-commerce omzet nog enorm. De sterkste webshops en marktplaatsen bevinden zich in Duitsland.

 

Stijging door pandemie

Inwoners van Luxemburg doen meer dan 80 procent van hun online aankopen over de grens. Daarmee staat het Groothertogdom op één in de top 16 van Cross-Border Commerce Europe, het platform dat grensoverschrijdende e-commerce in Europa stimuleert. De rangschikking gebeurt op basis van de cross-border omzet, het marktaandeel, het consumentenvertrouwen en het percentage van cross-border webbezoekers. De totale Europese online cross-border markt vertegenwoordigt een omzet van 146 miljard euro in 2020 (exclusief reizen), een stijging van 35% vergeleken met 2019, voornamelijk vanwege de coronapandemie. Europeanen doen gemiddeld een kwart van hun online aankopen over de landsgrenzen.
 

Ook in vorige edities van de top 16 stond Luxemburg op de eerste plaats. Het land heeft weinig sterke binnenlandse onlinespelers, maar wel een zeer hoog aandeel van mensen die online actief zijn (94 procent). Consumenten kopen met veel vertrouwen op grote platformen als Zalando, Asos, Veepee, Fnac en Amazon (.de en .fr). Populaire webshops zijn Bader.de, Maisondumonde.com, Next.lu, Hunkemöller.lu, Rueducommerce, Alternate, Maxitoys en Zooplus. 40 procent van de Luxemburgse cross-border aankopen zijn kleding, schoenen en accessoires.

 

Sterke groei in België

Het contrast is groot met Nederland, waar het cross-border marktaandeel slechts 14,9% bedraagt, met een omzet van 4,25 miljard. De belangrijkste reden ligt voor de hand: sterke Nederlandse webshops zijn al langer dan twee decennia gevestigde waarden online. Denk aan Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando is bij Nederlanders de populairste buitenlandse webshop voor modeaankopen. De meest interessante nieuwkomer is Amazon.nl.
 

België stijgt één plaats in de rangschikking en staat nu op de zevende plaats. Belgische consumenten hebben veel vertrouwen in buitenlandse webshops: de cross-border omzet bedraagt 4 miljard euro, een stijging van 53% in vergelijking met 2019. Die groei is mede te wijten aan de COVID-19 pandemie. Het cross-border marktaandeel bedraagt nu 30,8%. Over de grens kopen Belgen hoofdzakelijk op Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish en AliExpress, maar uiteraard ook bij de noorderburen Bol.com en Coolblue.
 

Opmerkelijk is de stagnatie van cross-border e-commerce in Frankrijk: daar hebben enkele grote Franse webshops, waaronder Fnac, Carrefour en La Redoute, hun aanbod uitgebreid met een marktplaats. Dat bleef niet zonder effect.

 

Duitsland kampioen

Duitsland mag zich cross-border kampioen noemen: het land heeft het grootste aantal sterk presterende cross-border webshops in Europa. De populairste webshop is Zalando, gevolgd door Music Store en Thomann. Ook Hugo Boss, HelloFresh, Bikester, Zooplus, Adidas en Westwing zijn in trek bij Europese onlineshoppers.
 

Zweden staat op de tweede plaats, vooral met dank aan de aantrekkingskracht van de merken van H&M Group: de webshops van H&M, COS en & Other Stories presteren in heel Europa erg sterk. Niet erg verwonderlijk had de Brexit een negatief effect op de cross-border handel van en naar het Verenigd Koninkrijk.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN