RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Europese Uniemarketing
  • Onderwerpen E-commerceWetgeving
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europees akkoord legt marktplaatsen en adverteerders aan banden

icon
Algemeen26 april, 2022
Shutterstock

Bewust reclame maken bij minderjarigen mag niet meer en aanbevelingen moeten transparanter. Het zijn enkele van de nieuwe regels in de Digital Services Act, waarover op Europees niveau akkoord is bereikt.

Marktplaatsen verplicht tot “zorgvuldigheid”

Na de Digital Markets Act, dat de concurrentiemacht van techreuzen als Amazon en Google wil inperken, heeft de Europese Unie nu ook een voorlopig akkoord bereikt over de Digital Services Act. Met die wetgeving wil Europa consumenten online beschermen en de verspreiding van illegale inhoud voorkomen. Het centrale principe: dingen die offline illegaal zijn, moeten ook online illegaal zijn.

Zowat driekwart van de Europese burgers, goed voor een half miljard inwoners, winkelen tegenwoordig al online. Toch is er nog weinig transparantie op marktplaatsen en over hoe de persoonsgegevens van al die consumenten wordt gebruikt. Daarom krijgen marktplaatsen voortaan een zogeheten ‘zorgvuldigheidsverplichting’ opgelegd ten aanzien van verkopers op hun platform. Marktplaatsen moeten binnenkort gegevens verzamelen en tonen over de verkochte producten en diensten, om de consument correct te informeren.

Al gelden de verplichtingen niet voor iedereen. Voor onlineplatforms en zoekmachines met meer dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in de EU gelden strengere regels, terwijl ondernemingen met minder dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers worden vrijgesteld van bepaalde regels. Over die vrij arbitraire opdeling was op voorhand veel discussie, maar is nu dus toch overeenstemming bereikt.

Niet gericht adverteren bij jongeren

Voor merken en retailers is ook de nieuwe regel rond aanbevelingen van groot belang. De grootste platforms en zoekmachines, zoals Amazon en Google, mogen gebruikers geen aanbevelingen meer doen op basis van profilering. Spelers met minder dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers mogen dat wel nog, maar moeten transparanter zijn over de parameters op basis waarvan aanbevelingen worden gedaan en gebruikers hierover beter informeren.

Gericht adverteren bij minderjarigen mag dan weer helemaal niet meer. Hun persoonsgegevens mogen niet langer worden gebruikt om te targeten. De Digital Services Act voorziet bovendien extra maatregelen om de veiligheid van minderjarigen online te beschermen en platformen te verplichten dat ook te doen.

“De DSA zal de basisregels voor alle onlinediensten in de EU verbeteren. Het zal ervoor zorgen dat de online-omgeving een veilige ruimte blijft, waar de vrijheid van meningsuiting en de kansen voor digitale bedrijven worden gewaarborgd,” aldus Commissievoorzitter Ursula von der Leyen in een verklaring. Het voorlopige akkoord wacht wel nog op goedkeuring door de Raad en het Europees Parlement.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen25 juni, 2025
    Hoe Amazon de “strijd tussen Kong en Godzilla” escaleert

    Amazon trekt de komende jaren zo'n 44 miljard dollar uit voor grootschalige investeringen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De Amerikaanse techreus breidt nu vooral buiten de grote stedelijke centra uit.

  • icon
    Algemeen24 juni, 2025
    [Opinie] “De nieuwe retailstrategie: denk als een merk, handel als een uitgever”

    Wie vandaag wil overleven, moet méér zijn dan een retailer. Je moet denken als een merk, handelen als een retailer én werken als een uitgever. Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, ik leg het je stap voor stap uit.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN