RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Wetgeving
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europese retailers eisen handhaving EU-regels tegen oneerlijke concurrentie

icon
Algemeen16 oktober, 2024
Shutterstock.com

Heel wat snel groeiende retailers en marktplaatsen uit derde landen houden zich niet aan de Europese regels inzake productveiligheid en consumentenbescherming. De Europese Unie moet optreden, eist EuroCommerce.

Handhaving schiet tekort

De Europese belangenverdediger van de retailers en groothandelaars roept op tot een “effectievere en efficiëntere handhaving van EU-regels” om te garanderen dat de producten die beschikbaar zijn voor shoppers in Europa veilig, niet misleidend en in overeenstemming met alle EU-regels zijn. De organisatie lanceert daarom een campagne onder de noemer #Compliance4All.

“De EU heeft het hoogste niveau van consumentenbescherming en productveiligheid ter wereld”, zegt directeur Christel Delberghe, “maar we schieten steeds vaker tekort in het handhaven van onze eigen regels – met name als het gaat om handelaren en marktplaatsen uit derde landen.” Nationale autoriteiten werken niet efficiënt samen, stelt ze. Snel groeiende retailers en marktplaatsen uit derde landen walsen grotendeels over EU-wetgeving heen. Europese douanediensten hebben niet de manschappen en de middelen om de toevloed aan import daadwerkelijk te controleren.

Ongelijk speelveld

Die toestroom van niet-conforme producten en misleidende aanbiedingen brengt de veiligheid van de consument in gevaar en creëert een ongelijk speelveld voor in de EU gevestigde retailers die aan hoge normen moeten voldoen en de kosten van naleving moeten dragen. De impact is voelbaar in sectoren als speelgoed, cosmetica, textiel, schoenen en elektronica, stelt EuroCommerce. En dat op het moment dat de EU dringend behoefte heeft aan een impuls voor haar eigen concurrentievermogen.

Uit tests blijkt immers dat producten vaak chemicaliën bevatten die gezondheidsrisico’s vormen, of verstikkings- of wurgingsrisico’s met zich meebrengen (voor speelgoed en textiel bijvoorbeeld). Ook kan informatie over de impact op het milieu onjuist zijn, worden producten mogelijk met dwangarbeid gemaakt en worden consumenten blootgesteld aan agressieve marketingpraktijken, terwijl belangrijke informatie vaak wordt weggelaten.

Chinese spelers

Hoewel EuroCommerce geen namen of landen noemt, is het duidelijk dat de retailfederatie vooral doelt op de toenemende concurrentie van goedkope Chinese spelers als Shein of Temu. Die liggen steeds vaker onder vuur wegens de verkoop van namaak en het gebruikmaken van manipulatieve marketingtechnieken.

Op vraag van de Europese consumentenorganisaties heeft de Europese Commissie zopas Temu ter verantwoording geroepen. Die retailer zegt wel al maatregelen te nemen om de consumentenveiligheid te garanderen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN