RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Wetgeving
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europese retailers eisen handhaving EU-regels tegen oneerlijke concurrentie

icon
Algemeen16 oktober, 2024
Shutterstock.com

Heel wat snel groeiende retailers en marktplaatsen uit derde landen houden zich niet aan de Europese regels inzake productveiligheid en consumentenbescherming. De Europese Unie moet optreden, eist EuroCommerce.

Handhaving schiet tekort

De Europese belangenverdediger van de retailers en groothandelaars roept op tot een “effectievere en efficiëntere handhaving van EU-regels” om te garanderen dat de producten die beschikbaar zijn voor shoppers in Europa veilig, niet misleidend en in overeenstemming met alle EU-regels zijn. De organisatie lanceert daarom een campagne onder de noemer #Compliance4All.

“De EU heeft het hoogste niveau van consumentenbescherming en productveiligheid ter wereld”, zegt directeur Christel Delberghe, “maar we schieten steeds vaker tekort in het handhaven van onze eigen regels – met name als het gaat om handelaren en marktplaatsen uit derde landen.” Nationale autoriteiten werken niet efficiënt samen, stelt ze. Snel groeiende retailers en marktplaatsen uit derde landen walsen grotendeels over EU-wetgeving heen. Europese douanediensten hebben niet de manschappen en de middelen om de toevloed aan import daadwerkelijk te controleren.

Ongelijk speelveld

Die toestroom van niet-conforme producten en misleidende aanbiedingen brengt de veiligheid van de consument in gevaar en creëert een ongelijk speelveld voor in de EU gevestigde retailers die aan hoge normen moeten voldoen en de kosten van naleving moeten dragen. De impact is voelbaar in sectoren als speelgoed, cosmetica, textiel, schoenen en elektronica, stelt EuroCommerce. En dat op het moment dat de EU dringend behoefte heeft aan een impuls voor haar eigen concurrentievermogen.

Uit tests blijkt immers dat producten vaak chemicaliën bevatten die gezondheidsrisico’s vormen, of verstikkings- of wurgingsrisico’s met zich meebrengen (voor speelgoed en textiel bijvoorbeeld). Ook kan informatie over de impact op het milieu onjuist zijn, worden producten mogelijk met dwangarbeid gemaakt en worden consumenten blootgesteld aan agressieve marketingpraktijken, terwijl belangrijke informatie vaak wordt weggelaten.

Chinese spelers

Hoewel EuroCommerce geen namen of landen noemt, is het duidelijk dat de retailfederatie vooral doelt op de toenemende concurrentie van goedkope Chinese spelers als Shein of Temu. Die liggen steeds vaker onder vuur wegens de verkoop van namaak en het gebruikmaken van manipulatieve marketingtechnieken.

Op vraag van de Europese consumentenorganisaties heeft de Europese Commissie zopas Temu ter verantwoording geroepen. Die retailer zegt wel al maatregelen te nemen om de consumentenveiligheid te garanderen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commerce pakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    “Opmars TikTok werpt schaduw op retailsector”

    Sociale media blijven voorlopig eerder een inspiratiebron dan een direct verkoopkanaal, maar de vraag is hoe lang nog: met de onwaarschijnlijke opmars van TikTok voelen retailers de druk van een opkomende retailmodel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN