RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Groeiend Hema blijft in rode cijfers

icon
Algemeen2 oktober, 2019

Warenhuisketen Hema ziet zijn omzet mooi groeien (online zelfs met dubbele cijfers), maar ook het nettoverlies neemt toe. De retailer koestert grote internationale ambities en wil zijn schuldenlast wegwerken.

 

Zwakkere periode

In het tweede kwartaal van 2019 nam de omzet van Hema met 3,5% toe tot 296,4 miljoen euro. Die groei is onder meer te danken aan expansie: de vergelijkbare omzet ging met 1,6% vooruit. Het nettoverlies bedroeg 14,1 miljoen euro, meer dus dan de 10,2 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2018. Dat is slechts deels te wijten aan de effecten van een nieuwe boekhoudstandaard. De retailer wijst er wel op dat de eerste twee kwartalen traditioneel zwakkere periodes zijn.

 

Topman Tjeerd Jegen toont zich toch tevreden: “Hema heeft goed gepresteerd in het tweede kwartaal, ondanks de negatieve gevolgen van het uitzonderlijk warme weer in de laatste twee weken van het kwartaal. We hebben een solide omzetgroei laten zien en het bedrijfsresultaat is verbeterd. De resultaten werden vooral gedreven doordat we meer huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten hebben verkocht. Daarnaast is onze online omzet met dubbele cijfers gegroeid.” Schrijfwaren presteerden sterk en de foodomzet groeide met 0,6%, maar de kledingomzet daalde met 4,8%. De online omzet steeg met liefst 16,6%.

 

Wereldmerk worden

In Nederland groeide de omzet met 2,3%, in België en Luxemburg met 3,5%. Ook op de internationale markten evolueert de retailer positief: het sterkst was de groei in Duitsland (+26,1%) gevolgd door Frankrijk (+4,3%). De keten opende in het tweede kwartaal vijf winkels buiten Nederland: twee in de Verenigde Arabische Emiraten en telkens één in Duitsland, Oostenrijk en Qatar. Deze week begint Walmart met de online verkoop van Hema-artikelen in de Verenigde Staten en hebben de eerste 15 supermarkten van Franprix in Frankrijk een apart Hema-schap gekregen. De ambitie is duidelijk: een wereldmerk worden. Het bedrijf voert momenteel gesprekken met potentiële partners in Europa, Azië en Noord-Amerika.

 

Wel kampt Hema nog met een schuldenlast van zowat 750 miljoen euro. Eigenaar Marcel Boekhoorn heeft zopas uit eigen zak een lopende lening van 50 miljoen euro afgelost en stak in totaal al bijna 200 miljoen euro in het bedrijf, weet De Telegraaf. De retailer heeft zijn bakkerijen te koop gezet en zou ook winkels willen verkopen aan franchisenemers, om op termijn schuldenvrij te worden.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN