RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Facebook breidt e-commerce en virtuele shopmogelijkheden uit

icon
Algemeen23 juni, 2021

Facebook voegt Shops toe aan WhatsApp en aan zijn tweedehandsmarktplaats. Handelaars en merken kunnen er nu dus ook een mobiele webshop opzetten. Ook augmented reality en visueel zoeken komen erbij.

 

1,2 miljoen shops op Instagram

Facebook zet sterker in op e-commerce, met heel wat verschillende nieuwigheden. Het socialenetwerk is  “nog geen concurrent voor Amazon”, liet Mark Zuckerberg enkele weken geleden optekenen, maar zet wel volop in op onlinehandel. “Wij geloven dat de verschuiving naar online, social-first shopping niet tijdelijk is. Een op de drie shoppers wereldwijd zegt van plan te zijn minder tijd in de winkel door te brengen, zelfs als de pandemie voorbij is, en bijna driekwart zegt winkelideeën op te doen via Facebook, Instagram, Messenger of WhatsApp.”

Daarom komt Shops nu ook naar WhatsApp en – voorlopig in de VS – naar Facebooks tweedehandsplatform Marketplace. Shoppen kon tot nu toe enkel rechtstreeks via Instagram. “Op dit moment hebben we meer dan 300 miljoen maandelijkse Shops-bezoekers en meer dan 1,2 miljoen maandelijks actieve Shops”, klinkt het in een blogpost. “We blijven het economisch herstel ondersteunen door tot juni 2022 verder te investeren in winkels en de kosten voor zakelijke verkopers af te schaffen.”

 

Reviews, ‘image search’ en ads 

In de komende maanden komen er verder nog beoordelingen en recensies bij op Instagram, inclusief reviewfoto’s en video’s van gebruikers. Facebook zou bovendien Facebook niet zijn als er geen advertentiemogelijkheden bijkomen: Shops krijgt eigen reclame-oplossingen op basis van de winkelvoorkeuren van mensen. “We testen bijvoorbeeld de mogelijkheid om shoppers te sturen naar waar ze op basis van hun winkelgedrag het meest waarschijnlijk een aankoop zullen doen”, klinkt het. Later zullen ook gerichte promoties en gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen.

Ook in nieuwe technologie investeert Facebook: augmented reality en kunstmatige intelligentie vormen volgens Zuckerberg de basis voor hoe mensen in de toekomst zullen winkelen. Op Instagram pakt het bedrijf daarom al uit met beeldherkenning: dit jaar begint een test met een nieuwe visuele zoekfunctie aangestuurd door AI, waarbij consumenten soortgelijke producten kunnen vinden door te tikken op een foto of een eigen foto op te laden. “Hoewel het nog vroeg is, denken we dat visuele zoekopdrachten mobiel winkelen zullen verbeteren door nog meer media op Instagram ‘shoppable’ te maken”, luidt de blog.

 

Virtueel lippenstift testen

Twee derde van de onlineshoppers zegt virtueel dingen te willen passen, aldus Facebook, dus ook virtueel passen wordt in Instagram mogelijk dankzij augmented reality. Instagram introduceert dynamische advertenties met AR, waardoor scrollende fashionista’s bijvoorbeeld lipstick van MAC op hun gezicht – of toch op hun selfie – kunnen uitproberen binnen de app. 

Een aantal grote merken gaat op Facebook tot slot met Live Shopping: binnenkort vallen Live Shopping Fridays te verwachten, waarop brands gepersonaliseerde livestreaming organiseren voor kijkers op het socialemediaplatform.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN