RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frankrijk wil Black Friday later vieren

icon
Algemeen19 november, 2020

(update) In Frankrijk valt Black Friday wellicht een week later: minister van Economie Bruno Le Maire vraagt om de koopjesdag uit te stellen. De retailers zijn akkoord, op voorwaarde dat de winkels mogen heropenen.

 

Iedereen de kans geven

Het ziet er naar uit dat Frankrijk niet meedoet met Black Friday dit jaar. Die uit Amerika overgewaaide koopjesfeestdag gaat wereldwijd op 27 november door, maar de Fransen overwegen om de actiedag uit te stellen. De overheid is vooral bang voor een overrompeling in de winkelstraten: na een lockdown van vier weken, mogen alle winkels in Frankrijk op 28 november mogelijk de deuren weer openen. Als net op dat moment ook met grote kortingen wordt gegooid, vrezen de beleidsmakers voor oncontroleerbare drukte en een toename van het aantal besmettingen.

De meeste handelsfederaties en grote retailers zijn geneigd akkoord te gaan, maar koppelen daar wel een belangrijke voorwaarde aan: ze willen absolute zekerheid dat alle winkels weer open mogen. De Franse minister van Economie, Bruno Le Maire, bevestigt de mogelijkheden te onderzoeken om Black Friday met een week uit te stellen (tot 4 december), mits de garantie op een algemene heropening van de winkels tegen die tijd. Op die manier kan iedereen deelnemen en zich voorbereiden, luidt de redenering.

Michel-Edouard Leclerc, voorzitter van hypermarktgroep E.Leclerc, tweette zich alvast te willen aansluiten, als alle winkels dan op 28 november kunnen heropenen. Concurrent Carrefour was tot nog grotere toegevingen bereid: om de heropening van kleine winkels aan te moedigen, zegt CEO Alexandre Bompard zelfs bereid te zijn om de acties – die er van 27 tot 29 november waren gepland – helemaal op te schorten. De beide retailers zijn als voedselverkopers nochtans als essentieel bestempeld en mochten al gewoon openblijven.

 

Doet Amazon wel mee?

Niettemin krijgt het voorstel ook tegenkanting: Medef, de grootste werkgeversfederatie van Frankrijk, vindt het te laat om nu – amper acht dagen op voorhand – nog van koers te wijzigen. De grote vraag is echter vooral wat Amazon gaat doen, de onlinereus die – zeker in Frankrijk – met argusogen in de gaten wordt gehouden tijdens de coronacrisis. Lapt de e-tailer het Franse uitstel aan zijn laars of doet het braafjes mee? Tegenover Le Figaro houdt het bedrijf zich aan de vlakte: het zegt akte te nemen van het voorstel van de minister en zal “te zijner tijd een standpunt innemen”.

Voor Amazon zijn het nu tijdens de lockdown gouden tijden: eerder deze week bevestigde de Franse dochteronderneming nog een groei van liefst 40 à 50% in de huidige sluitingsperiode. In een radio-interview beklemtoonde het bedrijf ook nog het belang van kortingsacties als Black Friday. “De Fransen moeten hun kerstinkopen doen en ze moeten bezuinigen. De periode rond eind november is daarvoor heel belangrijk, en het is heel belangrijk om die mogelijkheid te bieden”, klonk het. Vrijdag zitten alle actoren een laatste keer samen om een definitief akkoord te sluit. 

 

Update: Amazon bevestigde donderdagavond Black Friday in het land ook uit te stellen tot 4 december. “We hebben besloten om de datum van Black Friday uit te stellen als dit handelszaken en fysieke winkels toelaat om te heropenen voor 1 december,” vertelde Franse topman Frédéric Duval aan TF1. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen25 juni, 2025
    Hoe Amazon de “strijd tussen Kong en Godzilla” escaleert

    Amazon trekt de komende jaren zo'n 44 miljard dollar uit voor grootschalige investeringen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De Amerikaanse techreus breidt nu vooral buiten de grote stedelijke centra uit.

  • icon
    Algemeen24 juni, 2025
    [Opinie] “De nieuwe retailstrategie: denk als een merk, handel als een uitgever”

    Wie vandaag wil overleven, moet méér zijn dan een retailer. Je moet denken als een merk, handelen als een retailer én werken als een uitgever. Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, ik leg het je stap voor stap uit.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN