RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frauduleuze webshops of “vergeten” terug te betalen: inbreuken nemen toe

icon
Algemeen21 november, 2023

De Belgische overheid registreerde dit jaar al bijna 10.000 inbreuken bij webshops, vooral door verhoogde controles. In Nederland gaat meer dan de helft van de webwinkels in de fout bij de terugbetaling van retours.

Minder klachten

De Belgische FOD Economie telde tot 13 november 9.942 overtredingen bij webshops. Het gaat meestal om bewust malafide webshops die online aan oplichting of phishing doen, of webwinkels die producten niet leveren. Ook het omgekeerde komt voor: het leveren – en factureren – van ongevraagde producten of diensten.

Opvallend is wel dat consumenten steeds minder klachten indienen. Er werden dit jaar “nog maar” 6.913 klachten ingediend, tegenover 11.628 in 2020. Trappen consumenten minder in de val of melden ze het gewoon niet? Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand zegt aan Radio 2 dat ook de verscherpte controles een rol kunnen spelen.

De Economische Inspectie neemt “geregeld goederen in beslag, haalt websites offline of laat bankrekeningen van oplichters afsluiten”, aldus de staatssecretaris. “Webwinkels die inbreuken plegen, krijgen ook boetes”, citeert VRT Nws. Naar aanleiding van Black Friday en de eindejaarsinkopen lanceert de overheid ook een waarschuwingscampagne voor consumenten. Eind januari komt er een nieuw online informatie- en meldpunt Consumerconnect.

Weken wachten op terugbetaling

In Nederland stelt de Consumentenbond vast dat ruim de helft (58%) van de webshops niet in orde is met terugbetalingen: ze betalen retours niet, gedeeltelijk of te laat terug. Het percentage van webwinkels dat in de fout gaat, is dit jaar ook gestegen. Dat ontdekte de consumentenorganisatie door meer dan 600 producten te bestellen bij een 200-tal webshops.

In 40% van de gevallen betaalde de webwinkel minstens een van de drie bestellingen niet of te laat terug. Dat is meer dan de 35% van vorig jaar. “En het gaat meestal niet om een dag te laat, maar om een vertraging van één of meerdere weken”, voegt de Consumentenbond toe.

Bezorgkosten moeten ook

“Niet alleen bij kleine webwinkels gaat het mis. Ook bekende webwinkels laten steken vallen, zoals BCC (inmiddels failliet), Kwantum, Marks & Spencer en V&D. Kwantum beloofde twee jaar geleden al beterschap, maar we moeten nu nog langer – tot wel negen weken – wachten op ons geld”, aldus het onderzoek.

37% van de webwinkels betaalt bij minstens een van de drie bestellingen de bezorgkosten niet terug. Nochtans stelt de wet dat de webwinkel alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. Webshops mogen de retourkosten wel verrekenen met de bezorgkosten, maar moeten dat dan vooraf duidelijk aangeven, zegt de Consumentenbond. Als webwinkels zeggen dat je gratis mag terugsturen, maar dan de bezorgkosten niet terugkrijgt, is dat een “valse belofte”.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN