RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De toekomst van het winkelen komt naar Shopping Stadsfeestzaal

icon
Algemeen25 april, 2019

In het voorjaar van 2020 krijgt de Stadsfeestzaal in Antwerpen een wereldprimeur: RetailDetail opent er dan ‘The Future of Shopping’, een uniek lab waar winkelketens en technologiebedrijven samen de allernieuwste concepten testen.

 

Nieuwe ervaring voor consumenten én retailers

The Future of Shopping geeft de Stadsfeestzaal een echt nieuw winkelcentrum met een heel divers aanbod, dat garant staat voor een buitengewone winkelervaring. De partners in dit levend laboratorium gaan het winkelgedrag voortdurend meten en analyseren, uiteraard met respect voor de privacy en de wetgeving. Negen jaar lang zal The Future of Shopping onderzoeken hoe consumenten reageren op technologische innovaties zoals artificiële intelligentie, virtuele realiteit, biometrie en gezichtsherkenning, interactieve communicatiesystemen, mobiele betaaltoepassingen, digitale getrouwheidssystemen en robotisering. 

 

Retailers gaan er ook nieuwe producten voorstellen, innovatieve winkelformules en vernieuwende diensten testen. Zo bereiden ze zich samen voor op de toekomst. Winkelen wordt immers een mix van menselijke, fysieke en digitale ervaringen, een versmelting van beleving en gemak, van emotie en technologie.

 

Levend retaillaboratorium van 5.500m²

“De keuze voor Shopping Stadsfeestzaal is weloverwogen”, zegt Peter Somers, CEO van RetailDetail: “Dit is een iconische plek in het Antwerpse winkelhart, een overdekt winkelcentrum dat jaarlijks maar liefst 6,5 miljoen consumenten verwelkomt. Die bezoekers kunnen volgend jaar ook bij ons komen shoppen. Een ideale ruimte dus om ‘beleving op de winkelvloer’ te testen. We vestigen hier ook onze kantoren en we bouwen een gemeenschap van start-ups en gevestigde bedrijven, die van elkaar leren.”

 

The Future of Shopping neemt twee verdiepingen van in totaal 5.500m² in gebruik, op de locatie waar voordien Saturn en Habitat gevestigd waren. Het initiatief zal nieuwe, internationale bezoekers aantrekken naar het winkelcentrum en de stad, want een retaillaboratorium van deze schaal bestaat immers nog nergens. “Dit project is uniek in de wereld,” bevestigt Somers: “Hier begrijpen en ervaren consumenten werkelijk ‘de toekomst van het shoppen’. Handelaars en technologiepartners werken hier samen om niet alleen nieuwe omzet te genereren, maar ook om waardevolle inzichten en data te verkrijgen. Het verbinden van mensen en handel staat centraal bij alles wat RetailDetail doet.”

 

Combinatie van beleving en innovatie

Antwerps schepen voor toerisme en middenstand Koen Kennis verleent zijn steun aan dit project: “Ik ben zeer enthousiast over de komst van The Future of Shopping. Als stad verwelkomen we alle initiatieven die onze ondernemers stimuleren om future proof te worden. Voor de retailers geldt vandaag immers de wet van de slimste en niet meer de wet van de sterkste of grootste. De combinatie van beleving en innovatie zal zowel ondernemers als bezoekers naar de mooie Stadsfeestzaal lokken.”

 

Ook de beheerder van Shopping Stadsfeestzaal is tevreden: Hubert Stech, algemeen directeur van Multi Duitsland en Benelux, zegt: “Multi is zeer verheugd om The Future of Shopping in de iconische Stadsfeestzaal te kunnen verwelkomen. We verheugen ons op een lange en vruchtbare relatie met RetailDetail. We zijn blij dat Shopping Stadsfeestzaal en de stad Antwerpen de klanten een bijkomende ervaring kunnen bieden van technisch innovatief winkelen.”

 

Klik hier voor meer informatie over het nieuwe retailcentrum van RetailDetail in de Stadsfeestzaal.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen25 juli, 2025
    El Corte Inglés investeert drie miljard “om klantverwachtingen te overtreffen”

    El Corte Inglés heeft ambitieuze plannen aangekondigd: tegen 2030 investeert de Spaanse retailgroep ruim 3 miljard euro in het verbeteren van de klantervaring. "Service blijft ons onderscheidende kenmerk,” zegt voorzitter Marta Álvarez.

  • icon
    Algemeen25 juli, 2025
    Amazon staat voor Britse miljardenclaims

    Amazon moet zich in het Verenigd Koninkrijk verdedigen tegenover collectieve claims van zowel consumenten als retailers, die kunnen oplopen tot vijf miljard euro. Zij beschuldigen de Amerikaanse e-commercegigant immers van machtsmisbruik.

  • icon
    Algemeen24 juli, 2025
    Hoe eerlijk moeten merken zijn over AI-beelden?

    Aldi Süd zegt voortaan welke afbeeldingen in zijn reclamefolders met artificiële intelligentie zijn gegenereerd. De supermarktketen zwengelt zo de discussie over transparantie aan: een actueel debat, nu ook de modesector mannequins volop vervangt door digitale tweelingen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN