RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geld terug zonder retour bij Nederlandse webshops

icon
Algemeen20 februari, 2020

De retourkosten zijn voor onlineretailers zo hoog, dat consumenten bestellingen soms gewoon mogen houden. Ze krijgen hun geld dan wel terug, zo blijkt uit een peiling van Financieel Dagblad in Nederland.

 

“Terugsturen hoeft niet”

Het is een gangbare praktijk om producten niet te laten retourneren door consumenten, toch als het om goederen met een lage marge of prijs gaat. Dat zou blijken uit “tientallen ervaringen” van consumenten. Klanten mogen de bestelling die ze willen retourneren dan gewoon houden. Het geld krijgen ze terug of er wordt een nieuw product opgestuurd.

 

Desgevraagd geven verschillende Nederlandse onlineretailers inderdaad toe dat terugsturen soms niet hoeft. Coolblue zegt klanten hun retouren “heel soms” te laten houden: “Dat vinden we de moeite niet waard”, zou de webwinkel in één geval hebben gemaild naar een klant. De argumentatie luidt dat er dan minder vervuilend transport nodig is, wat resulteert in “hogere klanttevredenheid en minder kosten”.

 

In correspondentie die de krant kon inkijken, gebeurt het ook bij andere webshops – sommige raden zelfs aan om producten tweedehands door te verkopen, terwijl bijvoorbeeld Philips vraagt de goederen weg te gooien – maar precieze cijfers zijn niet bekend. Amazon biedt de verkooppartners op zijn platform ‘returnless refunds’, terugbetaling zonder retourzending, sinds 2017 zelfs als vaste optie aan. 

 

Retour kost meer dan terugbetalen

Het zou vooral om producten onder de 25 euro gaan. Dat is geen toeval, gezien het kostenplaatje van retourzendingen: elke retour zou ongeveer 12,5 euro kosten, zo bleek uit eerder onderzoek. Als er extra controle nodig is, bijvoorbeeld om te checken of elektronische toestellen niet defect zijn, loopt dat bedrag nog op.

 

De retourkwestie blijft dus een moeilijke zaak in e-commerce. Retailexperts menen in ieder geval dat retouren laten houden een kwalijke zaak is, omdat het de markt danig verstoort en misbruik in de hand werkt. Toch valt er weinig tegen te doen, vreest Roland van Kortenhof van Thuiswinkel.org. Het recht op retours is immers vanuit Europa vastgelegd en de consument wordt daarbij sterk beschermd.

 

Achteraf betalen afschaffen zou wel een optie kunnen zijn. Volgens Thuiswinkel.org is er meer fraude en ook meer retourzendingen als klanten van die betaalmogelijkheid gebruikmaken. De vakorganisatie is daarom in gesprek met de Nederlandse overheid om de wetgeving hierover te veranderen. 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN