RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Duitse Otto Group blijft groeien, van postorder naar chatbots en AR

icon
Algemeen6 maart, 2018

De Duitse e-commercespeler Otto Group zag zijn online omzet in het voorbije boekjaar met 10,9% groeien naar 7,76 miljard euro. Het voormalige postorderbedrijf wil nu nog verder investeren in start-ups en technologie. 

 

Tweede grootste in Duitsland

In het gebroken boekjaar tot 28 februari tekende Otto Group een knappe omzetstijging van 10,9% op, te danken aan e-commerce. De Duitse thuismarkt is nog steeds goed is voor de overgrote meerderheid van de verkoop: daar haalde Otto 5,4 miljard euro omzet op, een stijging van 10,2%.

 

De groep bevestigt met de cijfers zijn positie als tweede grootste e-commercespeler in Duitsland, na Amazon. “We zijn zeer blij met deze dynamische omzetontwikkeling”, geeft bestuursvoorzitter Rainer Hillebrand dan ook toe. Het bewijst volgens hem dat het bedrijf de juiste strategie voert, maar de topman toont zich tegelijk bewust van de scherpe concurrentie.

 

Focus op augmented reality en digitale assistenten

“Customer centricity” moet voor Hillebrand het kernbegrip blijven bij Otto Group, dat vorig jaar 31 miljoen klanten mocht bedienen. Daarbij wil het bedrijf nog meer inzetten op technologie, en dan meer bepaald op ‘conversational commerce’: communicatie en verkoop via digitale assistenten en chatbots. Er is een specifiek team aangesteld om deze services verder uit te bouwen.

 

Ook heeft Google – samen met Otto als enige partner uit de retailsector – op het Mobile World Congress in Barcelona een nieuwe augmented reality-toepassing voorgesteld. Met die app voor Otto’s interieurwebshop yourhome.de kunnen mobiele shoppers meubelen via AR in hun huis presenteren.

 

“Of het nu conversational commerce, Internet of Things of datagerichte bedrijfsmodellen zijn, het zwaartepunt ligt op de uitbouw van onze technologische competenties over alle afdelingen van het concern heen”, aldus ‘chief digital officer’ Sebastian Klauke. Otto Group wil ook nog eens 85 miljoen in eigen start-ups investeren: het toont hoe belangrijk innovatie en technologie voor de holding achter onder meer About You, Hagebau, Bonprix en MyToys.

 

 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commerce pakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    “Opmars TikTok werpt schaduw op retailsector”

    Sociale media blijven voorlopig eerder een inspiratiebron dan een direct verkoopkanaal, maar de vraag is hoe lang nog: met de onwaarschijnlijke opmars van TikTok voelen retailers de druk van een opkomende retailmodel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN