RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen RetailDetail Night
  • Geografie België
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel over wat 2024 zo anders maakte

icon
Algemeen20 november, 2024

Wat maakt 2024 anders dan andere jaren? Gino Van Ossel (Vlerick Business School) zoekt het weer uit in zijn jaarlijkse “eindejaarconference” op de RetailDetail Night, samen met retailgrootheden Pieter Zwart (Coolblue) en Dirk Van den Berghe (ex-Walmart).

Zelfs e-commerce bereikt plafond

Dat het een fantastisch jaar was voor de retail, kan je ook dit keer moeilijk beweren. “Het was opnieuw een jaar van uitdagingen, zelfs al nemen die telkens andere vormen aan. Of toch ook weer niet?”, vraagt Van Ossel zich af. “Wat maakt 2024 zo anders? Ik kijk uit naar de inzichten van Coolblue-oprichter Pieter Zwart, die ondertussen ongeveer 25 jaar ervaring heeft in de e-commercesector, en van Belg met wereldfaam Dirk Van den Berghe.”

“Pieter Zwart maakt de ontwikkeling van e-commerce in de Benelux al van het prille begin mee. Ondertussen is Coolblue dominant in consumentenelektronica in Nederland en Vlaanderen, maar ook zij moeten toegeven dat de commercemarkt in Nederland en België een maturiteitsfase lijkt te hebben bereikt. Hoe ziet hij die evolutie?”, zegt Van Ossel. De grote groeispurt die tijdens de coronapandemie werd waargenomen, is grotendeels gestabiliseerd. Consumenten geven wel meer uit aan ervaringen, zoals reizen en concerten, maar shopping lijkt het kind van de rekening.

Er is heus nog plaats voor retail

In een verzadigde markt moeten e-commercebedrijven nu focussen op het veroveren van marktaandeel om nog te groeien. Coolblue gaat daarom vol voor expansie in de Duitse markt, maar ook dat wordt nog uitdagend. Van Ossel: “Wat wordt de strategie in Duitsland? Behalve op de webshop zet de retailer sterk in op dienstverlening en op beleving in fysieke winkels. Een intensieve aanpak dus.”

In een tijdperk waar franchisering en “platformisering” de toverwoorden bij uitstek zijn, benadrukt Van Ossel dat traditionele retailers weliswaar nog steeds succesvol kunnen zijn. Coolblue doet het allemaal zelf, maar ook Action is de afgelopen jaren een grote winnaar en Torfs houdt als geïntegreerde retailer goed stand. En wat te denken van ondernemende nieuwkomers, zoals Goe Beestig, die in het voorprogramma Gamechangers spreken? “Sommige spelers tonen aan dat een andere aanpak mogelijk is, zoals deze dierenwinkel die gemeenschapsvorming en lokale verankering centraal stelt.”

Wat België van Canada kan leren

Voor inspiratie is alvast niets beter dan de ogen te openen en over de landsgrenzen te kijken. Dirk Van den Berghe bevindt zich in de unieke positie dat hij zowel de Belgische als de wereldwijde markt bijzonder goed kent. Als voormalig topman bij Walmart in Canada en China, maar ook ex-baas van Delhaize en bestuurslid van Colruyt Group, kan hij als geen ander perspectieven uit wereldmarkten naar de Belgische retail vertalen.

“De winstgevendheid staat onder druk bij veel retailers, dus er is minder spectaculaire innovatie zichtbaar, maar wel een focus op slimme, incrementele verbeteringen. Bijvoorbeeld duurzaamheid wordt terecht gezien als een noodzakelijke investering, ook al is het niet altijd direct rendabel, en AI blijft natuurlijk een hot topic.”

“Uit China kennen we vooral flashy en hoogtechnologische snufjes, maar hoe doet de gewone Chinees boodschappen? Er is behoefte aan meer inzicht in de retailmarkt buiten de grote steden. En hoe slaagt Walmart erin zo goed te blijven presteren ondanks de sterke aanwezigheid van Amazon? Van de lessen van zo’n kolos kunnen we allemaal wel iets leren.”

Meer weten? Kom naar de RetailDetail Night op 21 november, en geniet na twee boeiende voorprogramma’s ’s avonds van een feestelijk plenair programma met ex-Walmart topmanager Dirk Van den Berghe en Coolblue-CEO Pieter Zwart.

Laatste kans om tickets te bemachtigen!
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 mei, 2025
    Miljoenenrechtszaak dreigt voor Marks & Spencer na cyberaanval

    Schotse klanten waarvan persoonlijke gegevens werden gestolen bij de recente cyberaanval op Marks & Spencer, dagen de retailer voor de rechter. Dat kan leiden tot een miljoenenclaim.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN