RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Somber analistenrapport voorspelt tot 150.000 winkelsluitingen in VS ná coronacrisis

icon
Algemeen7 april, 2021

Terwijl iedereen aan het aftellen is naar het einde van de coronacrisis, zet de Amerikaanse retailindustrie zich maar beter schrap voor een zware sluitingsgolf. Dat is althans de conclusie van analisten van beurshuis UBS: zij voorspellen “minstens tienduizenden” winkelsluitingen als gevolg van de definitieve gedragsverandering van de consument.

 

Worst case: 150.000 winkelsluitingen

Concreet vrezen de analisten dat de komende vijf jaar minstens één op de elf winkels zal moeten sluiten in de Verenigde Staten. Vooral kantoorartikelen, sportuitrusting en kledij zijn sectoren die zwaar bedreigd worden door de versnelde opmars van e-commerce tijdens de pandemie.

 

En dat is nog maar het “basisscenario” van de analisten, meldt de gespecialiseerde nieuwssite Business of Fashion. In het slechtst denkbare scenario kan een veelvoud van dat aantal winkels ten onder gaan, goed voor maar liefst 150.000 winkelsluitingen.

 

De coronacrisis slaat nu al diepe wonden in het Amerikaanse retaillandschap. Een ronkende naam als JC Penney moest vorig jaar bescherming zoeken tegen zijn schuldeisers onder het zogenaamde Chapter 11. De keten hoopt dit jaar na de nodige herstructureringen een doorstart te maken, al hebben velen twijfels bij de slaagkansen van die plannen. De pandemie bleek ook de laatste nagel in de doodskist te zijn van Amerika’s oudste warenhuisketen, Lord & Taylor, die vorige zomer definitief de deuren sloot.

 

Shopping malls als bedreigde soort

Het rapport van UBS focust zich specifiek op de Amerikaanse markt. Die heeft wel wat specifieke kenmerken, die maken dat de prognoses van de analisten niet zomaar kunnen geëxtrapoleerd worden naar onze contreien. Zo zou het gros van de winkelsluitingen in de VS plaatsvinden in overdekte winkelcentra, beter bekend als malls. Daar zijn er in ons land ook wel wat van, maar niet op de schaal van de VS.

 

Volgens een recente schatting van vastgoedadviesbureau Green Street Advisors zijn er in de VS nog een duizendtal van dergelijke ‘malls’, maar vele daarvan zitten in vieze papieren. Meer dan een derde van hen brengt minder op per vierkante meter winkeloppervlakte dan ze kosten. Tot een tweetal jaar geleden verwachtte Green Street Advisors nog dat ze tegen 2030 zouden verdwijnen, maar vorig jaar werd die prognose fors bijgesteld: nu zouden ze al in de loop van 2021 ten onder gaan. Met de coronacrisis uiteraard als grote schuldige.

 

Onderliggende trend speelt ook in Europa

Toch zou het onvoorzichtig zijn om deze pronostiek simpelweg terzijde te schuiven als een puur Amerikaanse statistiek. De onderliggende trends die de winkels bedreigen, zijn dezelfde als in Europa: een Duits rapport voorspelt 80.000 winkelsluitingen tegen 2023, Britten hebben het over 15.000 winkels die nu al – ondanks alle steunmaatregelen – de boeken hebben neergelegd. Consumenten wendden zich noodgedwongen tot e-commerce tijdens lockdownperiodes, en winkelketens krikten het niveau van hun online winkelervaring enorm op. Daardoor is de versnelling van de e-commerce allesbehalve een tijdelijke trend.

 

Slechts een zeer specifieke categorie winkels hoeft zich volgens de UBS-analisten geen zorgen te maken: autoservicecentra. Die zagen hun omzet per vierkante meter in de loop van 2020 ongekende hoogtes bereiken. De reden voor hun “resistentie” tegen de opmars van het online segment is simpel. Wanneer er iets aan je auto schort, heb je meestal onmiddellijk hulp nodig, en een mecanicien kan niet via het internet aan je auto sleutelen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN