RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Heeft Amazon zijn Duitse omzet verraden?

icon
Algemeen20 juni, 2019

Is de Amazon-marktplaats in Duitsland goed voor 10 miljard euro? De platformverkoper zou (per ongeluk) zijn Duitse handelsomzet hebben verraden, maar het bedrijf ontkent de cijfers.

 

“Zeven keer meer omzet in de VS”

Uit een gelekte mail blijkt Amazon 10,2 miljard euro bruto-omzet (GMV) te halen op de Duitse markt. Dat becijferde de blog Wortfilter aan de hand van een reclamemailing, gericht aan handelspartners van het bedrijf in Duitsland. In de mail voor verkopers op het Duitse Amazon-platform spoort de onlineretailer aanbieders aan om ook in de VS producten te verkopen, maar daarin verraadt het (onbedoeld) ook de regionale omzetcijfers.

 

Amazon is wereldwijd de grootste marktplaats, zo staat te lezen in de mail, en 50% van alle omzet wordt op het Amerikaanse .com-domein behaald. Daarmee is de marktplaats in de VS groter dan “alle Europese marktplaatsen samen”. Een interessante onthulling, maar er volgen nog meer details: “Op Amazon.com wordt zeven keer meer omzet gegenereerd dan op Amazon.de”, zo klinkt het. En dat terwijl er “slechts half zoveel handelaars” op het Amerikaanse platform actief zijn.

 

10,2 miljard euro in Duitsland

Aangezien de volledige marktplaatsomzet (uitgedrukt in ‘Gross Merchandise Volume’, wat de bruto-omzet van alle verkopen inhoudt) van Amazon wel bekend is, kan zo ook de Duitse omzet worden afgeleid. Jeff Bezos liet aandeelhouders immers recent weten dat de wereldwijde omzet vorig jaar neerkwam op 277 miljard dollar, waarvan 160 miljard dollar van platformverkopen kwam.

 

Handelaars verkopen op Amazon.de voor 11,42 miljard dollar aan producten, luidt de rekensom dus, ofwel zo’n 10,2 miljard euro. Zonder retours en annuleringen zou de netto-omzet dan op 8,57 miljard euro uitkomen. Het betekent dat Amazon.de bijna een derde van de volledige Duitse e-commercemarkt voor eigen rekening zou nemen en haast dubbel zo groot is als Zalando, met 6,6 miljard euro GMV de grootste ‘inheemse’ Duitse webverkoper.

 

“Verkeerde cijfers” in eigen marketing

Omdat het in de hevige concurrentiestrijd tussen de verschillende platformen taboe is om in de kaarten te laten kijken, ontkent Amazon de gelekte cijfers nu formeel. In een reactie laat de Amerikaanse retailreus weten dat de medewerker die de mail heeft uitgestuurd zich op verkeerde cijfers heeft gebaseerd, die “niks met de verkopen van derde partijen bij Amazon te maken hebben.”

 

Het genoemde getal is dus “geenszins juist” en het is “verkeerd om aan te nemen dat de cijfers iets over het zakencijfer van Amazon in Duitsland of wereldwijd zeggen”, aldus een woordvoerster. Niet dat het de situatie echter zoveel beter maakt, want als de cijfers in de marketingmail onjuist zijn, betekent het dat Amazon zijn eigen handelaars probeert te verleiden – of misleiden – met incorrecte informatie?

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN