RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Hema blijft vaste waarde en one-stop-shop voor Belg"

icon
Algemeen28 augustus, 2018

Hema doet het opnieuw goed in België. Uitzonderlijk goed zelfs: het kleine landje is een voorbeeld voor andere landen in het ondertussen intercontinentale Hema-imperium. Hoe het komt dat België uitblinkt, onthult Carla Velghe op het RetailDetail Congress.

 

Nu ook grote winkels in nieuw jasje

Hema is in België volop aan het transformeren naar het nieuwe, internationale winkelconcept. In 2017 zijn al zeventig winkels omgebouwd, dit jaar en zeker nu tijdens de zomermaanden is het de beurt aan de grote winkels. “Lang niet evident, in deze hete zomer, maar het lukt ons: op misschien een halve dag na, gaan ze allemaal op tijd weer open”, vertelt Velghe, de Hema-topvrouw voor België, Luxemburg en Duitsland.

 

Klanten reageren enthousiast op het nieuwe winkelconcept, dat zich aansluit bij het internationale format zoals Hema dat al langer in het buitenland – van Frankrijk tot Dubai – voert. “Bij iedere vernieuwde winkel zijn klanten blij: ze vinden het logischer en overzichtelijker nu alle producten rond een thema netjes samengebracht zijn in werelden. Vroeger stond alles per categorie, nu heb je alles voor baby, gifting of heren samen. Zo krijg je inspiratie.”

 

Hollandse – en Belgische – toets blijft bestaan

Hoewel het concept internationaal is, wordt bij de opbouw wel winkel per winkel bekeken. “De vraag is vooral: waar beginnen we met wat? Het meest relevante aanbod staat altijd vooraan, zoals het seizoensassortiment. Uitzonderlijk hebben we voor een kustwinkel, waar eten enorm goed verkoopt, de lay-out weliswaar aangepast, zodat enkel daar het eten helemaal vooraan te vinden is. Oostende is Mons niet, je moet elke winkel op zich bekijken.”

 

Een echte high-trafficwinkel heeft immers een ander assortiment dan een dorpswinkel of bestemmingswinkel. “Aan de hand van rekenmodellen zien we cijfermatig wat de winkel doet en wat de potentie is. Ook tussen de landen zitten verschillen, dus de taart wordt anders verdeeld. In Duitsland verkoopt kledij bijvoorbeeld wat minder dan in België, terwijl in het buitenland hardwaren – zoals ‘home & deco’ – een grotere omzet hebben.”

 

Hoezeer Hema ook internationaliseert, de Hollandse Eenheidsmaatschappij blijft wel trouw aan haar ‘roots’: “We Blijven ons ‘Hollands’ imago wel wat houden: stroopwafels en drop zal je altijd vinden. Al voegen we ook nationale specialiteiten: de Belgische ‘nicnacs’ met Sinterklaas bijvoorbeeld, die gaan nu zelfs naar het buitenland.” Vooraleer Hema zoiets nieuw toevoegt aan het assortiment, test de retailer het één jaar door het product – dat normaal alle aanbod zelf creëert – in te kopen. Is het een succes, dan brengt ze het in eigen label uit. 

 

Hema wil naar het ziekenhuis

Met nieuwe winkelopeningen in stations en luchthavens is Hema in België volop bezig: “We zijn nu in gesprek met groot station in België voor 2019.” Stiekem droomt Velghe zelfs van Hema-winkels in ziekenhuizen: “Ooit komt dat er. Ik ben ervan overtuigd dat Hema een perfecte rol kan spelen in ziekenhuizen: we hebben alles van babygeschenken over verzorgingsproducten tot onder- en nachtmode voor wie die thuis vergeten is. Met een aangepast concept is er zeker potentieel.”

 

De grotere winkels zijn er dan weer als echte inspiratie- en sfeerwinkels. Ook in digitale tijden, kan je daarmee nog het verschil maken, meent Velghe: “Shoppen blijft een hobby. Ik koop zelf heel veel online, maar als ik zin heb om te gaan shoppen, ga ik eropuit. Je moet zorgen dat je mensen in de winkels prikkelt en inspireert.”

 

“Onderschat de fysieke winkel niet”

De vernieuwde vlaggenschepen op de Meir en op het Muntplein in Brussel zijn dan ook winkels van de toekomst, waar de consument Hema in de breedste zin ontdekt. Shoppers vinden er zo’n 95% van het assortiment en een versrestaurant. “Alles is er op zijn mooist: vaak kunnen we er bijvoorbeeld ook andere, ruimere presentatiedisplays en rekken zetten, omdat er voldoende ruimte voor is.”

 

In de one-stop-shop gelooft Carla Velghe heel erg: mensen moeten én verrast worden én alles vinden wat ze zoeken. Hema moet daarom zijn vaste waarden blijven behouden. “Je moet weten dat je bij Hema alles kan vinden voor een feest. In de categorie party zijn we zeker ‘top of mind’, maar absoluut ook voor baby en kind. Veel vrouwen maken als moeder voor het eerst kennis met Hema.”

 

“Onderschat niet wat een fysieke winkel doet: mensen kopen ook meer online in de buurt van een sterke Hema-winkel”, aldus Velghe: het is het “steen door de ruit”-principe waarmee ook Coolblue eerder al uitpakte. Liefst 50% van de online omzet wordt bovendien afgehaald in de fysieke winkel, waar 80% van deze klanten nog een additionele aankoop doet.

 

Hema gaat voor een betere wereld

“Online is de toekomst, zeker, en we moeten er heel erg in investeren.” In de toekomst streeft Velghe naar een perfect online/offline-verhaal en fantastisch CRM. Verder gelooft de topvrouw rotsvast in een onveranderde strategie, die erin bestaat het dagelijks leven leuker, beter en makkelijker maken met goede producten voor een leuke prijs.

 

Toch is dat niet de enige toekomstvisie binnen de keten: “Duurzaamheid is erg belangrijk voor onze klanten en onze eigen mensen. In 2020 verkopen we alleen nog duurzaam katoen en niet lang daarna ook alleen nog FSC papier en hout. Onze koffie, thee en chocolade is al duurzaam. Ook werken we aan steeds minder plastiek voor eenmalig gebruik in de winkel”, voegt de topvrouw toe.

 

Ontdek wat Hema België onderscheidt en hoe zo’n klein land toch een voorloper kan zijn op de RetailDetail Day op 20 september 2018. Klik hier voor tickets en meer informatie.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen10 juni, 2025
    Marks & Spencer hervat onlinebestellingen na cyberaanval

    Meer dan zes weken nadat een cyberaanval de e-commerceactiviteiten bij Marks & Spencer volledig lamlegde, is de webshop van de Britse retailer weer open. Toch zijn nog niet alle problemen achter de rug.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Belgen sorteren jaarlijks 80 kilo verpakkingen: koploper in Europese afvalaanpak

    België is een topper in het recycleren van verpakkingen. Terwijl consumenten jaarlijks gemiddeld bijna 80 kilogram verpakkingen sorteren, loopt België voorop in de implementatie van de aankomende Europese Verordening rond Verpakkingen en Verpakkingsafval.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Action opent 3000e winkel

    Action viert vandaag een mijlpaal met de opening van de drieduizendste winkel in Europa, in het Italiaanse stadje San Rocco al Porto in het zuidelijke deel van Lombardije.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN