RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hema zet radicale stappen: weldra ook bij Bol.com en in de VS?

icon
Algemeen10 april, 2019

Hema heeft er een kwakkelig 2018 op zitten: de vergelijkbare omzet viel terug en door de overname steeg ook het verlies. De warenhuisketen zet daarom radicale nieuwe stappen: ze verkoopt de bakkerijen en ontwikkelt voor het eerst wholesale-activiteiten.

 

226,3 miljoen minder waard

Hema heeft vorig jaar een recordomzet van 1,27 miljard euro behaald. Dat is 2,8% meer dan een jaar eerder, maar komt op het conto van nieuwe winkelopeningen: in de bestaande winkels viel de omzet in 2018 met 2,8% terug. Vooral het derde kwartaal bleek zorgwekkend: de vergelijkbare omzet daalde toen met 4,5%. Nadien ging het weer bergop, met een vergelijkbare omzetdaling van 1,7% in het vierde kwartaal en positieve groei begin 2019.

Operationeel gaat het nochtans heel goed met Hema, meent CEO Tjeerd Jegen. Schuldigen waren vooral het te mooie weer deze zomer en problemen met de IT-infrastructuur: “Bij piekverkopen liep de site vast, waardoor we een half jaar geen marketing konden doen. Dat scheelde ons 1% van de omzet”, aldus de topman tegenover het Financieele Dagblad.

De winst ging eveneens de dieperik in, om uit te komen op een verlies van 232,9 miljoen euro. Dat heeft echter alles te maken met de overname van Hema door ondernemer Marcel Boekhoorn eind vorig jaar: hij liet de waardering van het bedrijf fors naar beneden toe bijstellen en zorgde zo voor een eenmalige afschrijving van liefst 226,3 miljoen euro op de ‘goodwill’. Zonder die afschrijving zou het verlies teruggeschroefd zijn tot 6,6 miljoen euro. Het EBITDA zakte ondertussen van 123,7 miljoen euro naar 111,7 miljoen euro.

 

Wholesale binnen, bakkerijen buiten

De overname door Marcel Boekhoorn lijkt nieuwe moed en nieuwe energie in te blazen in het bedrijf. Hema gaat onder de nieuwe eigenaar een eigenzinnige nieuwe koers varen. “Tot die tijd moest ik ondernemen met de handrem erop. We hadden al zes kernwaarden bij Hema. Daar kunnen we nu een zevende aan toevoegen: durf te ondernemen”, laat de CEO optekenen.

Het grootste nieuws: voor het eerst gaat Hema zijn producten ook buiten de eigen winkels verkopen. Er zouden samenwerkingen op komst zijn met “een Nederlands en een internationaal webwarenhuis” – denk: Bol.com – en in het buitenland met “een top vijf-speler uit Duitsland en een top drie-speler uit Frankrijk”, aldus Jegen.

Het gerucht dat Boekhoorn de eigen bakkerijen wil ‘outsourcen’, klopt eveneens: om de hoge schulden die het bedrijf meetorst te verlagen, hoopt Hema nog voor de zomer een koper te vinden. Er zouden zich al meerdere ernstige kandidaten hebben aangediend, waaronder een grote intenationale bakkerijgroep. Met de overnamesom wil Hema de schuldenlast van liefst 750 miljoen – goed voor jaarlijks 55 miljoen euro aan rente – terugdringen.

 

Naar derde continent, maar niet zelf

“Onze nieuwe strategie steunt op drie pilaren”, aldus nog Jegen in het FD: “Investeren in onze thuismarkten, groei via partners en kostenbesparingen.” Ook nieuw is inderdaad dat Hema de buitenlandse expansie niet meer op eigen houtje wil doen, maar met masterfranchisers. In Dubai is dat al het geval en binnenkort wil de warenhuisketen zo ook naar Oost-Europa. Er zijn zelfs concrete plannen om naar “een derde continent” (wellicht de VS) te trekken.

De partnerships moeten toelaten om versneld te groeien, maar ook om kosten te drukken. Vorig jaar stagneerde de vergelijkbare internationale omzet immers. In Duitsland en Frankrijk was er zelfs een forse daling van de vergelijkbare omzet. Hema wil bovendien de Nederlandse winkels verder moderniseren volgens het nieuwste winkelconcept: nu moeten de grote vestigingen aan de beurt komen. De keten plant ook nog drie nieuwe flagshipstores te openen in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN