Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.
Hema Café wordt vaste stek
Hema heeft vorig jaar een omzetgroei van 2% naar 2,2 miljard euro behaald, terwijl de operationele winst met 5% steeg naar 93 miljoen euro. CEO Saskia Egas Reparaz benadrukt het belang van voortdurende investeringen in duurzaamheid en efficiëntie, ook in moeilijke marktomstandigheden. Ook kwamen er vijftien nieuwe winkels bij in België en Frankrijk.
Een nieuw winkelconcept, ‘Hema 100’, zorgde alvast voor logischer ingerichte winkels en een stijgende klanttevredenheid, terwijl ook de webshop werd verbeterd. In Nederland is ondertussen een kwart van de filialen vernieuwd, met Hema Café als een nieuw integraal onderdeel van het winkelconcept.
De consument herkent Hema als “weer echt zichzelf”, gaf de keten vorig jaar al aan, maar nu merkt topvrouw Egas Reparaz dat ook meer jongeren de weg naar de winkels vinden. Het bedrijf introduceerde vorig jaar een volledig veganistische verzorgingslijn en verminderde zijn CO₂-uitstoot met 16%. Voor dit jaar mikt Hema op de heropening van nog eens 125 vernieuwde winkels en ruim twintig volledig nieuwe locaties.