RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven WHSmithZEB
  • Onderwerpen innovatiePublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe automatisering de retailsector transformeert

icon
Algemeen15 mei, 2023

(Publireportage) Van eenvoudige aanraakschermen over zelfbedieningskassa’s tot rondrijdende robots en onbemande gemakswinkels: automatisering in retail gaat een nieuwe fase in. Softwarespecialist en Trusted Microsoft ERP Partner TCOG schetst de voordelen voor retailers en shoppers.

Nieuwe generaties zelfbedieningskiosken

In de winkels van WHSmith op Brussels Airport zie je meer zelfbedieningskiosken in combinatie met betaalterminals dan traditionele bemande kassa’s. Klanten grissen er snel een magazine en een snack of een drankje mee, en rekenen eenvoudig zelf af met hun betaalkaart of smartphone via een QR-code. Aanschuiven aan de kassa is verleden tijd. Het illustreert een sterke retail trend, vertellen Francis Adams (CEO & Managing Partner) en Jimmy Depaepe (CXO & Managing Partner) van softwareleverancier TCOG, die de kiosken in de luchthavenwinkels installeerde.

Advertentieschermen en aanraakschermen waar klanten informatie kunnen opzoeken, zoals interactieve grondplannen in grote winkelcentra, zijn uiteraard al langer ingeburgerd. Vandaag de dag duiken er nieuwe generaties zelfbedieningskiosken op met een grotere impact op het winkelproces. En ze zijn betaalbaar. Uiteindelijk gaat het in essentie om kassa’s waarvan het scherm is omgedraaid.

Retailers trekken jonger publiek aan

Denk bijvoorbeeld aan zelfbedieningskiosken waar klanten artikelen kunnen opzoeken en bestellen. In een modewinkel zonder kiosken loopt een klant die een kledingstuk niet in zijn of haar maat vindt, weer naar buiten. Is er een kiosk, dan kan die klant zien in welke winkel de maat wél op voorraad is, of het item online bestellen. Dat is bijkomende omzet.

Schermen werken intuïtief en begeleiden de klant eenvoudig naar informatie of doorheen het afrekenproces, zonder taalbelemmeringen. Betaalapps met QR-codes vereenvoudigen het afrekenen en maken het goedkoper. Vaak bieden kiosken ook click & collect oplossingen aan. Met de integratie van artificiële intelligentie worden ze steeds slimmer. Wanneer die kiosken ook nog eens beginnen rondrijden in de winkels, worden het heuse robots, die een attractie op zich zijn. Vooral de generaties Y en Z blijken fans van kiosken en chatbots. Zij zijn opgegroeid in een digitale wereld, swipen is voor hen een natuurlijke reflex. Met kiosken lokken retailers dus een jonger publiek naar hun fysieke verkooppunten.

Onbemande winkels

Robots biedt TCOG niet aan, maar webshops, scan-pay-go concepten, click & collect oplossingen en ook zelfbedieningskiosken zijn geïntegreerd in de LS Retail software waarvan TCOG exclusief verdeler is in de Benelux, en die ook al klaar is voor het aansturen van volautomatische, onbemande winkels. Een trend die vanuit Scandinavië onze richting uitkomt. We horen van onze klanten dat de zoektocht naar medewerkers moeilijker en moeilijker wordt. Robots en kiosken staan er altijd, ook in het weekend.

Zo helpt automatisering retailers om de loonkost onder controle te houden en de openingsuren te verruimen. In de IJslandse hoofdstad Reykjavik opende de lokale retailer Nær een geautomatiseerde kruidenier die 24 uur per dag, zeven dagen op zeven open is en gebruik maakt van de ScanPayGo technologie van LS Retail. Klanten installeren de Nær app op hun smartphone om toegang te krijgen tot de winkel, producten te scannen en veilig af te rekenen. De app maakt het ook mogelijk om boodschappenlijstjes te maken, punten te sparen en gepersonaliseerde aanbiedingen te ontvangen. Bovendien maakt de ScanPayGo-app verbinding met LS Central, waardoor alle artikelgegevens online beschikbaar zijn.

RFID-tags

Supermarkten, die veel concurrentie en prijsdruk ervaren, lenen zich goed voor zulke geautomatiseerde concepten. In de modesector, met wat duurdere producten en meer beleving, zal het minder aan de orde zijn. Maar daar heb je dan weer andere oplossingen. Modeketen ZEB bijvoorbeeld, een trouwe klant van TCOG, is een pionier: aanvankelijk installeerde de fashion retailer kiosken waar klanten informatie konden opvragen en items bestellen die niet in de winkel voorradig zijn. Intussen heeft de keten in zowat een derde van de winkels zelfbedieningskassa’s staan. Alle items in de winkel hebben een RFID-tag, wat automatisch afrekenen mogelijk maakt.

Wat met het risico op fraude? Met RFID weet je perfect welke producten je winkel verlaten. De software wordt intelligenter, AI speelt mee: om fraude tegen te gaan controleert het systeem bijvoorbeeld het gewicht en het aantal artikelen bij het afrekenen. Klanten maken zich kenbaar via de app. Automatische winkels hangen bovendien vol camera’s.

Conclusie? Tijdwinst, productiviteit, kostenbeheersing, mogelijk ruimere openingsuren en een service op maat van jongere klantgeneraties: winkelautomatisering heeft retailers heel wat te bieden.

Meer weten over de softwareoplossingen van TCOG en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan via sales@tcog.be of neem een kijkje op www.tcog.be.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Action nadert de kaap van 3000 winkels

    Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkels te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN