RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe webshop Pharmapets zijn omzet wil verdubbelen

icon
Algemeen19 december, 2019

Weinig productcategorieën hebben meer troeven in handen voor e-commercesucces dan dierenvoeding: mogelijk groeit het online-aandeel op termijn zelfs door naar 50%. Het Belgische Pharmapets onderscheidt zich met nichemerken en gespecialiseerde producten.

 

Herhaalaankopen

Op dierenliefde staat geen prijs: mensen besparen niet gauw op hun huisdieren. Dierenvoeding is dan ook een grote markt, in België goed voor zowat een miljard euro. Het aandeel online bedraagt momenteel 10 à 15%. “Naar verwachting groeit dat tegen 2024 naar 25% en later misschien zelfs richting 50%. Dat leiden we af uit inschattingen van experts en van de Europese marktleider, het beursgenoteerde Zooplus“, zegt ondernemer Sven De Waele (ex-Fun), die samen met Valerie Vanderlinden twee jaar geleden de webshop pharmapets.be oprichtte.

 

Waarom lukt met dierenvoeding wél wat met voeding voor mensen niet lukt? “Petfood heeft nu eenmaal alle karakteristieken die nodig zijn voor onlinesucces: de consumenten weten exact wat ze nodig hebben, het assortiment is stabiel, het gaat in hoofdzaak om herhaalaankopen, in volumineuze verpakkingen bovendien. Ideaal voor thuislevering dus. Bovendien is er een belangrijk prijsvoordeel online: vaak zijn de producten 20 tot 25% goedkoper dan in de winkel.” Waar dat grote verschil vandaan komt? “Fysieke retailers nemen grotere marges. Wij werken erg efficiënt, met een beperkt team, en we hebben geen winkelnetwerk te onderhouden.”

 

Nichemerken

Wel levert Pharmapets de producten gratis aan huis. Is dat betaalbaar? “Gratis levering is nu eenmaal de norm voor pure players. Pas recent zie je daar stilaan verandering in komen: Wehkamp pakt de gratis retours aan en Decathlon stopt met gratis bezorgen. Maar wij hebben geen netwerk van afhaalpunten en we moeten ook naar onze concurrenten kijken: zij doen het, wij moeten mee.”

 

Als nichespeler is Pharmapets niet van plan om Zooplus het vuur aan de schenen te leggen. De webshop wil zich onderscheiden door de focus te leggen op gespecialiseerde voeding die je niet in de supermarkt vindt: “In onze niche hebben we toch al een marktaandeel van 5%, schat ik. Whiskas of Pedigree zal je bij ons niet vinden, wel dieetvoeding voor honden die zwaarlijvig of allergisch zijn bijvoorbeeld. Wij verkopen vooral grote verpakkingen: zakken van 10 kilogram en meer. In de fysieke winkels van onze collega’s vind je doorgaans kleinere formaten, van maximaal 4 tot 6 kilogram. Daarnaast zetten we sterk in op advies: mijn zakenpartner Valerie Vanderlinden is dierenarts.”

 

Groeipotentieel

De lokale concurrentie is beperkt. Aveve en Maxi Zoo hebben niet eens een webshop, die van Tom & Co is eerder bescheiden. “Onze grootste concurrent is het Nederlandse Medpets.” Welke ambities koestert Pharmapets? “We willen niet per se groeien ten koste van onze bottom line. Dat we het voorlopig enkel met eigen middelen doen, zet een lichte rem op onze groei: nieuwe klanten aantrekken kost geld, en klanten worden pas na een drietal aankopen rendabel. Toch groeien we met 10 tot 20% per maand. We hebben intussen ons derde warehouse in gebruik genomen, en dat wordt alweer te klein… We hopen volgend jaar te verdubbelen.”

 

Maar is die groei ook rendabel? “De meeste pure players maken geen winst. Zooplus haalt een omzet van 1,6 miljard euro in Europa, maar de winst zit tussen de 0 en de 1%. Ook wij zijn slechts nét winstgevend. We waken sterk over de kosten. En we zien nog mogelijkheden. Zo willen we dierenartsen overtuigen om mee in ons platform te stappen. Ondernemer Koen Anné van Lensonline – die in onze adviesraad zit – heeft in de optiekmarkt net hetzelfde gedaan: een honderdtal vooruitdenkende optiekers heeft zich intussen aangesloten. Dierenartsen zien ons vaak nog als een vijand, maar we hebben meer te winnen als we samenwerken.”

 

Hoe zet je een e-commercebedrijf op en welke valkuilen vermijd je best bij het uitbaten van je webshop? Op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress brengt Sven De Waele van Pharmapets zijn inspirerende verhaal. Het event vindt plaats op 6 februari in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN