RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe ‘generatie Alpha’ het metaversum nu al omarmt – en wat dat voor retailers betekent

icon
Algemeen8 november, 2021

Virtuele concerten, digitale sneakers, augmented reality toepassingen: voor generatie Alpha vloeien de fysieke en de online wereld vanzelfsprekend door elkaar. De impact voor retail is niet te onderschatten, zegt Maarten Leyts, auteur van ‘Gen Zalpha in Beta’. Bent u voorbereid?

Gigantische impact

Geen enkele generatie zal zo’n impact hebben op onze samenleving als generatie Alpha, de generatie geboren tussen 2010 en 2025. Dat wordt nog fel onderschat, zegt Maarten Leyts, CEO van Trendwolves, het trend – en marketingbureau dat zich al 15 jaar specialiseert in jongerencultuur. Zijn boek ‘Gen Zalpha in Beta’ verschijnt binnenkort bij Lannoo Campus.

“Van de 8,5 miljard mensen die de aarde tegen 2030 zullen bewonen, zullen er 2 miljard alpha’s zijn. Dat is gigantisch.” Het is een generatie die voor grote uitdagingen staat in een verouderende samenleving: “Ze zullen veel van die lasten op hun schouders krijgen, wat ook betekent dat ze langer thuis zullen wonen, later trouwen en later kinderen hebben. Diversiteit is voor deze generatie vanzelfsprekend: ze leven in een multiculturele samenleving, vaak in nieuw samengestelde gezinnen.”

Virtuele speelplaatsen

Maar vooral hun vertrouwdheid met digitale technologie is een gamechanger. “Toen Apple in 2010 de iPad op de markt bracht, zagen veel ouders dat als een educatieve tool voor de kinderen. Sindsdien gaan elke seconde twee kinderen voor de eerste keer online. 40% van de nieuwe internetpopulatie zijn kinderen. Corona heeft dat versterkt: kinderen trokken naar online speelplaatsen als Minecraft, Adopt Me of Roblox, waar ze elkaar virtueel konden ontmoeten.”

Het metaversum, de virtuele wereld die Mark Zuckerberg ons voorspiegelt, is in de hoofden van deze generatie eigenlijk al realiteit. “Tieners spreken af in gameomgevingen zoals Fortnite, waar ze bijvoorbeeld een exclusief optredens van Lil Nas X konden meepikken. Op een platform als Ready Player Me maken ze 3D-avatars, op Decentraland kopen ze digitale assets. We mogen ons stilaan gaan opmaken voor de digitale kleerkast dus, naast onze eigen kleerkast. In de ‘sneakerverse’, worden augmented reality sneakers aangeboden die je enkel in die virtuele wereld kan dragen. Merken als Gucci en RTFCT spelen daar al op in.”

Nu al op inzetten

De generatie kinderen groeide op met e-commerce: dat eten, speelgoed, kledij en schoenen thuis geleverd worden, is voor hen de normaalste zaak ter wereld. Alpha wordt ook een zeer ondernemende generatie: deze kinderen zijn nu al continu bezig met ruilen, kopen, sparen… en betalen daarbij met tokens, die je kan vergelijken met cryptomunten. Creativiteit blijft een belangrijke rol spelen in jongerencultuur maar is nu ook technologie gedreven: jongeren willen zich met hun avatar onderscheiden, een unieke identiteit vormen. Binnen de verschillende netwerken zie je dat jongeren grote inspanningen doen om hun avatar te onderscheiden. “Voor deze generatie wordt de wereld pas écht fygitaal: online en offline vloeien door elkaar.”

En die toekomst is niet meer zo veraf: “Binnen zeven à acht jaar: dat is niks. Je moet daar nu op inzetten. Een belangrijk deel van de markt wordt child-driven.”

Gamechangers

Over de impact van generatie Alpha op de retailwereld komt Maarten Leyts meer vertellen in het voorprogramma ‘Gamechangers’ op de RetailDetail Night. Het eindejaarsevent voor de retailsector vindt plaats op 25 november in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen.

’s Middags zijn er thematische voorprogramma’s, ’s avonds is er een plenair programma met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, keynotes door INNO en Albert Heijn, gevolgd door een walking dinner met volop netwerkmogelijkheden. Via deze link vind je meer details over het programma en kan je tickets bestellen voor dit niet te missen event.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN