RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CallantEye Security
  • Onderwerpen Digitalisering
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kans op cyberaanval duizend maal groter dan op brand

icon
Algemeen13 april, 2023
Shutterstock.com

De kans op brand is één op 8.000, de kans op een cyberaanval liefst één op vijf. Toch heeft 38% van de Belgische bedrijven nog geen actieve beveiligingsstrategie, terwijl we rookmelders en een brandverzekering wel allemaal evident vinden.

Gemiddeld 300.000 euro schade

Liefst 87% van de Belgische bedrijven vrezen voor een cyberaanval, zo blijkt uit een Proximus-rapport van 2022. Zelfs multinationals als Ikea, MediaMarkt en Makro vielen recent ten prooi aan hackers. En dat is nog maar het topje van de ijsberg, weet Henri Steyaert van Callant Verzekeringen. Met een heuse live hacking zie je op het RetailDetail Congress hoe makkelijk hackers binnendringen.

“De gemiddelde schadeclaim ligt rond de 300.000 à 350.000 euro. Een aanzienlijk bedrag, en dat is nog maar het gemiddelde. Heel vaak communiceren bedrijven niet over de schade, het grootste deel zal zelfs nooit communiceren over het feit dat ze gehackt zijn.”

Van hackerstoerisme tot hackersterrorisme

De sommen en de ernst van de situaties nemen ook toe. Antivirussoftware en een firewall zijn vandaag niet meer genoeg. “Het gebeurt evengoed bij grote als kleinere bedrijven”, ziet CEO Anne Masson van Eye Security. “Het aantal professionele hackers neemt toe, maar hackerstoerisme blijft ook bestaan. Er bestaan volledige kantoren met honderden hackers in. Tegelijk komt hackersterrorisme door activistische hackers op. Zo is er bijvoorbeeld het pro-Russische Killnet.”

De grootste zwakte blijft personeel dat op een mail klikt, andere kwetsbaarheden komen vooral van de computersystemen zelf. Toch doet 43% van de Belgische bedrijven niets van ‘awareness trainining’ voor hun personeel, terwijl het de nummer één-tip is van cybersecurityspecialist Anne Masson. “Zorg dat je altijd afzenders controleert en rekeningnummers dubbelcheckt. Als je je medewerkers goed traint op het herkennen van phishingmails is de kans een stuk kleiner dat je bedrijf slachtoffer wordt van phishing.”

Bewustzijn is eerste wapen

“Vaak worden we gevraagd om tussen te komen nadat een bedrijf gehackt is. Bedrijven schrikken meestal, omdat ze dachten beveiligd te zijn, maar dan hebben ze niet voldoende of niet juist geïnvesteerd. Je moet ook (laten) monitoren: je kan wel software hebben, maar als er niets gebeurt met die alerts ben je nog even ver van huis”, aldus Masson.

Het alternatief is namelijk angstaanjagend: cybercriminelen kunnen ongemerkt toegang hebben tot alle systemen en ongegeneerd meelezen, nog voor ze een bedrijf bestelen of gijzelen. Het is alsof je de voordeur wagenwijd laat openstaan en indringers gewoon hun gang laat gaan.

Sommige bedrijven moeten na een aanval al hun informaticasystemen van nul opnieuw opbouwen. Nog los van hoeveel dat het bedrijf kost, kan zo’n cyberaanval bovendien leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid. Alleen wordt het steeds moeilijker om je als bedrijf te verzekeren tegen cyberschade. Omdat het aantal gevallen en de schade zo ongelooflijk is gestegen, wil een deel van de verzekeraars het niet zelfs meer aanbieden. “Net als voor brand, kan je je nochtans heel goed beschermen. Verzekering is dan het sluitstuk”, zegt Henri Steyaert.

Meer weten over cybersecurity in retail en hoe bedrijven zich kunnen beschermen? Op het RetailDetail Congress leren Anne Masson (Eye Security) en Henri Steyaert (Callant) je er het fijne van tijdens het voorprogramma Gamechangers. Ook op het programma: Les Soeurs, Bike Republic, AVA en vele anderen.

Klik nog snel hier voor tickets voor het RetailDetail Congress op 20 april.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN