RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CallantEye Security
  • Onderwerpen Digitalisering
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kans op cyberaanval duizend maal groter dan op brand

icon
Algemeen13 april, 2023
Shutterstock.com

De kans op brand is één op 8.000, de kans op een cyberaanval liefst één op vijf. Toch heeft 38% van de Belgische bedrijven nog geen actieve beveiligingsstrategie, terwijl we rookmelders en een brandverzekering wel allemaal evident vinden.

Gemiddeld 300.000 euro schade

Liefst 87% van de Belgische bedrijven vrezen voor een cyberaanval, zo blijkt uit een Proximus-rapport van 2022. Zelfs multinationals als Ikea, MediaMarkt en Makro vielen recent ten prooi aan hackers. En dat is nog maar het topje van de ijsberg, weet Henri Steyaert van Callant Verzekeringen. Met een heuse live hacking zie je op het RetailDetail Congress hoe makkelijk hackers binnendringen.

“De gemiddelde schadeclaim ligt rond de 300.000 à 350.000 euro. Een aanzienlijk bedrag, en dat is nog maar het gemiddelde. Heel vaak communiceren bedrijven niet over de schade, het grootste deel zal zelfs nooit communiceren over het feit dat ze gehackt zijn.”

Van hackerstoerisme tot hackersterrorisme

De sommen en de ernst van de situaties nemen ook toe. Antivirussoftware en een firewall zijn vandaag niet meer genoeg. “Het gebeurt evengoed bij grote als kleinere bedrijven”, ziet CEO Anne Masson van Eye Security. “Het aantal professionele hackers neemt toe, maar hackerstoerisme blijft ook bestaan. Er bestaan volledige kantoren met honderden hackers in. Tegelijk komt hackersterrorisme door activistische hackers op. Zo is er bijvoorbeeld het pro-Russische Killnet.”

De grootste zwakte blijft personeel dat op een mail klikt, andere kwetsbaarheden komen vooral van de computersystemen zelf. Toch doet 43% van de Belgische bedrijven niets van ‘awareness trainining’ voor hun personeel, terwijl het de nummer één-tip is van cybersecurityspecialist Anne Masson. “Zorg dat je altijd afzenders controleert en rekeningnummers dubbelcheckt. Als je je medewerkers goed traint op het herkennen van phishingmails is de kans een stuk kleiner dat je bedrijf slachtoffer wordt van phishing.”

Bewustzijn is eerste wapen

“Vaak worden we gevraagd om tussen te komen nadat een bedrijf gehackt is. Bedrijven schrikken meestal, omdat ze dachten beveiligd te zijn, maar dan hebben ze niet voldoende of niet juist geïnvesteerd. Je moet ook (laten) monitoren: je kan wel software hebben, maar als er niets gebeurt met die alerts ben je nog even ver van huis”, aldus Masson.

Het alternatief is namelijk angstaanjagend: cybercriminelen kunnen ongemerkt toegang hebben tot alle systemen en ongegeneerd meelezen, nog voor ze een bedrijf bestelen of gijzelen. Het is alsof je de voordeur wagenwijd laat openstaan en indringers gewoon hun gang laat gaan.

Sommige bedrijven moeten na een aanval al hun informaticasystemen van nul opnieuw opbouwen. Nog los van hoeveel dat het bedrijf kost, kan zo’n cyberaanval bovendien leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid. Alleen wordt het steeds moeilijker om je als bedrijf te verzekeren tegen cyberschade. Omdat het aantal gevallen en de schade zo ongelooflijk is gestegen, wil een deel van de verzekeraars het niet zelfs meer aanbieden. “Net als voor brand, kan je je nochtans heel goed beschermen. Verzekering is dan het sluitstuk”, zegt Henri Steyaert.

Meer weten over cybersecurity in retail en hoe bedrijven zich kunnen beschermen? Op het RetailDetail Congress leren Anne Masson (Eye Security) en Henri Steyaert (Callant) je er het fijne van tijdens het voorprogramma Gamechangers. Ook op het programma: Les Soeurs, Bike Republic, AVA en vele anderen.

Klik nog snel hier voor tickets voor het RetailDetail Congress op 20 april.
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN