RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen DigitaliseringRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Klantcommunicatie automatiseren met AI? Let op voor deze valkuilen!

icon
Algemeen19 april, 2024
Shutterstock.com

De doorbraak van generatieve AI is als de eerste iPhone in 2007: het verandert onze manier van denken en werken. Retailers kunnen niet achterblijven: een onmisbare toepassing is het inzetten van geavanceerde digitale assistenten.

Het belang van WhatsApp

“Mensen zijn niet snel meer verbaasd, maar over AI zijn ze verbluft. Net als in 2007, toen de eerste iPhone werd gelanceerd. Dat was een gigantische stap. Met de nieuwste versies van generatieve AI hebben we hetzelfde gevoel. Dit is een mijlpaal in de technologiegeschiedenis”, denkt account executive Max Goudsmet van CM.com, marktleider in de Benelux op het vlak van AI driven conversational software.

Vandaag is het een goed idee om als retailer instant communicatiekanalen zoals WhatsApp en Messenger aan te bieden aan de consument. “Om het belang daarvan te illustreren: vijf miljard mensen wereldwijd gebruiken die instant kanalen. 86% van de Belgen gebruikt WhatsApp. Instant kanalen zijn toegankelijker dan bijvoorbeeld telefoon, e-mail, of de FAQ’s op een website waar consumenten op kunnen terugvallen. Via Messenger en WhatsApp kan je rechtstreeks communiceren met je consumenten, zelfs tot en met het afrekenen. Dat is wat we conversational commerce noemen.”

Drie valkuilen

Als één van de grootste Meta-businesspartners ter wereld is CM.com een autoriteit op dit vlak. De sterkst groeiende toepassing vandaag is het inzetten van digitale assistenten of AI-gedreven chatbots in een volledig beveiligd Large Language Model (LLM). Want let op: als bedrijf je chatbot simpelweg aan ChatGPT koppelen is niet altijd een goed idee. “Er zijn drie grote valkuilen”, weet Goudsmet.

Eén: ChatGPT is niet 100% accuraat. Aangezien het systeem niet alles weet over jouw bedrijf, zal het klanten vaak foute informatie geven, of zelfs beginnen ‘hallucineren’. Twee: Je hebt geen controle over wat ChatGPT gaat zeggen, of op welke manier, met welke tone of voice. Drie: Veiligheid en compliance zijn cruciaal. “Je gaat soms persoonlijke gegevens van klanten opvragen – hun rekeningnummer of bezorgadres bijvoorbeeld – en die zou je dan delen met ChatGPT. Dat wil je niet.”

Hoe pakt CM.com het dan aan? “Wij bieden een AI Chatbot aan in een 100% beveiligde omgeving. Daarbij heb je wél feitelijk juiste antwoorden, op basis van je eigen content, gekoppeld met je eigen CRM- en ERP-systemen. Op basis van al die informatie gaat de virtuele assistent communiceren. De chatbot gaat dan niet hallucineren en je data gaan nooit lekken.”

50% automatiseren

Als de chatbot er niet uit raakt, dan kan het systeem een live overdracht maken naar medewerker. “Wij proberen rond de 50% van de inkomende vragen op te vangen via de chatbot. Voor de andere helft kan de chatbot je doorverbinden met een medewerker van de klantendienst, die in onze mobile service cloud-applicatie – waarin we alle communicatiekanalen centraliseren – het gesprek verderzet.”

Onder andere Blokker in Nederland, geschenkenwebshop YourSurprise.be en Basic Fit maken al gebruik van dergelijke AI-chatbots. Daarover komt Goudsmet meer vertellen op het RetailDetail Congress op 25 april in Antwerpen. Niet als techneut, wel vanuit zijn eigen ervaring als account executive en keynotespreker. Die dag kan je je ook laten inspireren door sprekers van onder andere Jysk, The Good Roll, Planet B, Thrive, Average Rob, Mastercard, Orange en Hybrid Media. Ook retailprofessor Gino van Ossel (Vlerick Business School) en RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck tekenen present. Last-minute tickets voor het congres kan je nog bestellen via onderstaande link.

Ja, ik kom naar het RetailDetail Congress op 25 april

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    Target ziet de omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwt dat de prijzen zullen stijgen, en haalt zich daarmee de woede van president Trump op de hals. Stevent de Amerikaanse retail op een crisis af?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN