RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kruidvat blijft de grootste winkelketen van Nederland

icon
Algemeen26 januari, 2018

Kruidvat is de grootste winkelketen van Nederland. Al vijf jaar op rij heeft de drogist het grootste aantal winkels, blijkt uit de nieuwe top 100 van Locatus. Albert Heijn is de grootste qua oppervlakte en overschrijdt het miljoen vierkante winkelmeters.

 

Reorganisatie Blokker Holding heeft grote impact

Met 930 winkels in Nederland voert Kruidvat al vijf jaar de ranglijst van retailonderzoeksbureau Locatus aan, waarin het de honderd grootste winkelketens oplijst. Kruidvat blijft stevig in het zadel, want in 2017 is het aantal winkels in Nederland nog met twintig toegenomen. Albert Heijn staat met 847 supermarkten op de tweede plaats, terwijl slijterijketen Gall & Gall met 600 vestigingen de top drie vervolledigt. De top vijf blijft onveranderd ten opzichte van een jaar eerder: Jumbo en Etos staan net als vorig jaar op de vierde en vijfde plaats, met respectievelijk 581 en 546 winkels. 

 

Vanaf de zesde plaats zijn er wel een aantal frappante verschuivingen te zien: door de reorganisatie bij Blokker Holding is Blokker uit de top 10 verdwenen: de formule zakte van de 6de naar de 12de plaats. In de praktijk betekent het dat Blokker het op één jaar tijd met 85 winkels minder moet stellen. Door de omvorming van Bart Smit tot Intertoys verdween bovendien – logischerwijze – ook die formule uit de rangschikking, maar klom Intertoys tien plaatsen omhoog. Begin januari 2017 telde Locatus 262 speelgoedwinkels van Intertoys, nu zijn dat er 394. Andere formules van de Blokker Holding verloren ook plaatsen in de rangschikking: Xenos zakte tien plaatsen, Marskramer donderde er helemaal uit.

 

Vodafone stijgt opvallend sterk

Opvallend grote stijgers zijn dan weer Vodafone (31 plaatsen omhoog in de top 100), Cigo (+24 plaatsen) en Coop Slijterij (+19 plaatsen). Als grootste stijger opende Vodafone 51 filialen in het voorbije jaar, wat het positie 80 in de rangschikking naar nummer 49 katapulteerde. “Sinds de fusie met Ziggo krijgen steeds meer winkels een dubbele functie. Je kunt hier niet alleen terecht voor je mobiele telefoon, maar ook voor internet en tv”, legt Nicole Dirksen-Janken van Locatus de groei uit. Ook valt op dat in hetzelfde jaar Phone House (149 telecomwinkels) failliet is gegaan.

 

Andere formules die verdwenen uit de top 100 in vergelijking met januari 2017 zijn modeketens Bonita en Vero Moda. AutoCrew, supermarktformule Dirk, Avia Xpress, T-Mobile, De Hypotheekshop en ONLY kwamen wel nieuw binnen. “De meeste beweging in de supermarktbranche vindt nog buiten de top 100 plaats, met het openen van de kleinere stadswinkels”, geeft Dirksen-Janken nog aan. Locatus telt formules alleen mee indien er zeven of meer vestigingen zijn.

 

Albert Heijn goed voor ruim een miljoen vierkante meter

Op basis van winkelverkoopvloeroppervlak spelen supermarkten traditioneel een leidende rol. Albert Heijn overschreed zelfs de kaap van een miljoen vierkante meter verkoopoppervlakte: de nummer een van de top 100 is al goed voor 1.068.734 m². Jumbo volgt op enige afstand met 746.030 m² als tweede. De bouwmarktketens vervolledigen als ‘big box’-retailers de top vijf: Praxis op drie (583.278 m²), gevolgd door Gamma (565.254 m²) en Karwei (431.685 m²).

 

Een grote nieuwkomer op vlak van winkeloppervlakte is Hudson’s Bay, die met 78.553 m² meteen binnenkomt op de 49ste plaats in de rangschikking. Ook woonwinkelketen Loods 5 (plaats 65) en buitensportzaak Bever zijn nieuw in de top 100 volgens verkoopoppervlak. De bewegingen in de modebranche komen daarentegen niet tot hun recht in deze top 100, ziet Dirksen-Janken: “Het aantal filialen per formule, of de oppervlakte, is daarvoor vaak te beperkt. Wel zien we dat Zara 17 posities gestegen is dankzij de opening van een aantal grote conceptstores. Miller & Monroe (voorheen Charles Vögele) is daarentegen 17 posities gedaald in de ranking.”

 

De volledige rangschikkingen van de top 100 winkelformules in België en Nederland zijn te downloaden op de website van Locatus. 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commerce pakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    “Opmars TikTok werpt schaduw op retailsector”

    Sociale media blijven voorlopig eerder een inspiratiebron dan een direct verkoopkanaal, maar de vraag is hoe lang nog: met de onwaarschijnlijke opmars van TikTok voelen retailers de druk van een opkomende retailmodel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN