RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bezorgplatform Shopopop verovert de Benelux: duurzame oplossing voor de laatste mijl

icon
Algemeen30 september, 2021

(publireportage) Het Franse crowdshipping-platform Shopopop groeit door in België en Luxemburg en zet nu ook de stap naar Nederland. De troef? Een lokaal verankerde, duurzame en persoonlijke oplossing voor de laatste mijl.

 

Grote en kleine partners

Op 9 december 2020 voerde Shopopop z’n eerste levering uit in België, meer bepaald in Bergen (Mons). Sindsdien gaat het snel voor het van oorsprong Franse crowdshipping-platform. “De zaken lopen goed”, bevestigen country manager Kris de Coster en marketingmanager Caroline Schuurs. “Na Mons volgden Charleroi, Luik, Luxemburg, Brussel en Antwerpen. Op 9 juni hebben we onze eerste leveringen in Luxemburg uitgevoerd en in oktober, gaan we de Nederlandse markt op. Dat doen we vanuit ons kantoor in België – het hoofdkantoor is in Nantes gevestigd.”
 

Shopopop wil een duurzame oplossing zijn voor het bezorgen van boodschappen. Het platform werkt al samen met retailers als Cora, Bureau Vallée, Colruyt en Carrefour. Grote partners dus. “Maar we bezorgen ook voor bloemisten, microbrouwerijen en wijnshops en we willen graag verder groeien in de farmacie, met petshops zoals Tom & Co of met tuincentra.”

 

Lokale verankering

Die specifieke segmenten doen het goed omdat de dienstverlening van Shopopop heel persoonlijk is: een shopper-bezorger haalt de bestelling op, zet het pakje in zijn of haar wagen en rijdt ermee naar de klant. “Zeker voor een boeketje bloemen of een kistje wijn is onze dienst fantastisch: je hebt geen risico op breuk of vertraging, je bent 100% zeker van de levering op dezelfde dag, en de klant krijgt er nog persoonlijke gelukwensen bij. We hebben ook partners die ontbijt-of picknickmanden laten bezorgen in het park, bijvoorbeeld.”
 

Dat maakt het platform een prima oplossing voor handelaars met een sterke lokale verankering, waarvan het doelpubliek rond de kerktoren zit. “Ook in Nederland zijn er zeker honderden bedrijven die onze dienstverlening op prijs zullen stellen. Onze bezorgers zijn shoppers die dit erbij nemen terwijl ze onderweg zijn van en naar het werk, de school, de sportactiviteit…. Het zijn geen gehaaste koeriers die de bestelling liefst over het hek zouden gooien. Dit is een sociale en sympathieke dienst.”

 

Alle grote steden

Je kan Shopopop dus niet vergelijken met koerierdiensten als Deliveroo of Uber Eats. “We staan geen professionele koeriers toe op ons platform. We werken binnen het kader van de deeleconomie en we benutten de lege plaats in de wagen. Dat shoppers ervoor omrijden is niet de bedoeling. Het is echt een bijverdienste, wat zakgeld. Ze verdienen minstens vijf euro per afgeleverd pakje.”
 

Momenteel heeft Shopopop enkele duizenden shoppers in België: eind dit jaar moeten dat er 5 à 6000 zijn. “We volgen het ritme van onze partners: als er meer grote partners bij komen met veel verkooppunten, kan het snel gaan. We zijn goed op weg om tegen eind dit jaar in alle grote steden van België aanwezig te zijn.”

Inktvlekstrategie

En tegelijk volgt de stap naar een compleet nieuwe markt: Nederland. “Vanaf de derde week van september zullen we aanwezig zijn in de Nederlandse app stores en starten we de eerste b2b-campagnes, waarbij we in eerste instantie supermarkten, bloemisten en andere detailhandel gaan aanspreken. We zijn al in gesprek met een aantal partijen, waaronder Voetbalshop, de grootste sportwebshop van Nederland, die ook in België actief is. We zouden ook een perfecte aanvulling kunnen zijn voor een Albert Heijn, een Jumbo of een Dirk in bezorggebieden waar ze zelf nog niet actief zijn.”
 

In eerste instantie wil Shopopop kleinere bedrijven contacteren in het zuiden van Nederland. “Zo kunnen we stap voor stap groeien en de communities aan elkaar laten aansluiten. Zo’n inktvlekstrategie werkt het makkelijkst: je krijgt ook mond-tot-mond reclame. Rekruteren doen we lokaal, in functie van onze partners. We gaan dus geen grote nationale wervingscampagne starten.”

 

Duurzaam, niet duur

De tijd is rijp, denken Kris de Coster en Caroline Schuurs: “Deze evolutie is enorm versneld door corona. Veel bedrijven zetten nu pas hun eerste stappen in thuisleveren. Wij zijn complementair aan andere bezorgdiensten, we passen in een mix van last mile delivery oplossingen. Het is aan de retailer om de beste oplossing te selecteren: we vragen geen exclusiviteit. Voor een same day delivery binnen een bepaald tijdvenster is Shopopop de ideale oplossing. We zijn ook heel kostefficiënt, want je hoeft de bestellingen niet te verpakken. Duurzaamheid is niet per se de duurste oplossing.”
 

Retailers die meer willen weten over wat Shopopop voor hen kan betekenen, vinden meer informatie en een contactformulier op de website shopopop.com.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen9 december, 2025
    Lush wil met franchise Franse groei versnellen

    Cosmeticaketen Lush gaat opnieuw beginnen met franchising in Frankrijk. Drie jaar nadat de laatste Franse franchisewinkel werd omgevormd tot een eigen filiaal, kiest de Britse groep opnieuw voor het franchisemodel om zijn winkelnet versneld uitbreiden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN