RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De retailsoap van 2018: liefde, sterftes en vechtscheidingen

icon
Algemeen2 januari, 2019

Liefde, zo veel liefde was er in 2018. Het was een jaar van huwelijken bij de vleet, zowel koninklijk als in de retail, maar zoals dat gaat in hedendaagse romances lag het scheidingspercentage minstens even hoog.

 

Passionele affaires en verstandshuwelijken

Er werd wat af gevreeën in 2018: iedereen begon het met iedereen te doen. Nieuwe inkooporganisaties schoten als paddenstoelen uit de grond (zelfs tusssen rivalen Fnac Darty en MediaMarkt Saturn), de gekste allianties werden gesloten (Unilever wordt vegetarische slager) en alle continenten vonden elkaar.

 

Walmart hoopt ‘big in Japan’ te worden met Rakuten, ZEB veroverde meer scharrels dan Casanova op een gemiddeld jaar en Michael Kors trekt zich met Donatella Versace zelfs terug op het lieflijke eiland Capri, waar ze samen een liefdesnestje van vergane glorie bouwen. Over vergane glorie gesproken: ook Kaufhof en Karstadt gooiden het maar op een akkoordje, al was er nooit veel liefde te bespeuren tussen die twee.

 

Het rijk van de kassa is uit

Allemaal uit angst voor de Chinezen, die dit jaar officieel in Luik zijn geland? Of toch vooral voor Amazon, die in 2018 letterlijk met de deur in huis viel en zijn oor – met GDPR-goedkeuring uiteraard – in elke huiskamer te luisteren wil leggen. Zonder verpinken volgden concurrenten zoals Albert Heijn en Zalando dat voorbeeld: pakjes bestellen via je afluisterapparatuur in huis en die laten leveren door inbrekers die je sleutel hebben, het was dé innovatie van het voorbije jaar.

 

Of was contactloos betalen in winkels zonder kassa dé trend van 2018? We weten het niet meer zo goed, want zelfs kassaloos shoppen is ondertussen al zo déjà-vû dat ze tegenwoordig met heuse robotwinkels moeten aandraven om nog in de belangstelling te staan. Vraag het maar aan Carrefour: was begin 2018 een transformatieplan waarbij zelfscankassa’s de banen van kassiersters moesten ‘verlichten’ nog reden tot staking, vandaag kijkt niemand zelfs op voor onbemande shops die 24 uur op 24 open zijn. Het rijk van de kassa is uit, zoveel is wel zeker.

 

Die hete zomer van 2018

Maar goed, terug naar de romances van 2018. Dat het er heet aan toe ging, bevestigen zelfs de weergoden. De winkelstraten kreunden – zij het niet van plezier – onder de hete zomer, en gek genoeg zuchtten de onlineretailers voor het eerst met hen mee. Jawel, 2018 was ook het jaar waarin e-commerce de eerste tekenen van zwakte durfde tonen. Zalando kleurt dieprood van schaamte en Asos noemde november de slechtste modemaand “ooit”.

 

Bij Ahold Delhaize roepen ze daarom trouwens zonder blikken of blozen op tot wilde orgieën: Bol.com doet het niet alleen met Albert Heijn, maar ook met BCC en andere concurrenten. “Kom erbij, kom erbij”, roept AH-topman Wouter Kolk op. Het eigen prille huwelijk tussen Ahold en Delhaize blijkt immers al niet meer bevredigend genoeg. 

 

Albert Heijn rukt zelf weer zijn eentje op door het Belgische land. Wie dacht dat de Hollander zich als een gentleman zou opstellen en zijn echtgenote haar eigen thuisland zou laten, zat er lelijk naast. Hier is weliswaar een ander geel gevaar het excuus, namelijk de nakende komst van Jumbo.

 

Gele hesjes maar geen rietjes

Verder was er vooral liefde voor het milieu (vaarwel plastic rietjes, welkom gehuurde Ikea-zetels), liefde voor online food (hoe dat milieuvriendelijk moet, weten we alleen nog niet) en zeker ook veel liefde voor pop-ups.

 

Zullen we 2018 dan maar tot het jaar van de liefde uitroepen? Nee, daarvoor waren er toch heus nog te veel bloedbaden, vechtscheidingen en handgemenen. Behalve de gele hesjes zat het er ook bovenarms op tussen Kaufland en Unilever, Colruyt en Mars, Raf Simons en Calvin Klein, Primark en Vans en nog veel meer.

 

HMV maakt de cirkel rond

Bij Mestdagh wordt voorlopig ook nog flink gereorganiseerd, terwijl H&M in nauwe massageproduceerde schoentjes zit. Ze reageerden een beetje gelaten op de bidprentjes van bekende sterfgevallen Sears en Toys “R” Us, terwijl McGregor als een vriendelijk spook blijft rondwaren en het de ontelbaarste keer opnieuw probeert. Blokker wordt ondertussen in een kunstmatige coma gehouden, toch nog zolang de erfenis wordt verdeeld.

 

Met het tweede faillissement van de Britse platenzaken van HMV is de cirkel evenwel helemaal rond: vijf jaar geleden was het één van de eerste grote dominostenen die omviel en net toen we dachten dat het laatste steentje nu wel plat lag, beginnen we warempel aan ronde twee. Frans Colruyt houdt het alvast voor bekeken, en kan je hem ongelijk geven?

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN