RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische e-commerce maakt inhaalbeweging

icon
Algemeen2 april, 2019

De omzet van de Belgische online handelaren groeit harder dan de consumentenbestedingen. Dat wijst erop dat meer consumenten uit binnen- en buitenland hun weg vinden naar Belgische webshops.

 

Transactiegegevens

In 2018 groeide de Belgische e-commercemarkt tot 7 miljard, een stijging van 20% in vergelijking met 2017. Het aantal online handelaren steeg met 18% naar meer dan 24.000. Het aantal e-commerce transacties steeg met 16% tot meer dan 70 miljoen. Het gemiddelde winkelmandje bedroeg voor het eerst meer dan 100 euro. Die waarde steeg gemiddeld met 3,3% ten opzichte van 2017. De winkelwagenwaarde bij grote webshops klokte af op een gemiddelde van 113,6 euro en blijft toenemen.
 

Deze mooie cijfers komen uit de derde editie van de E-commerce Barometer, een initiatief van marketingadviesbureau The House of Marketing en SafeShops.be, de Belgische e-commerce associatie. De Barometer vertrekt van de transactiegegevens van de betaalproviders en brengt dus in kaart hoeveel omzet de Belgische e-commercebedrijven hebben gerealiseerd in binnen- en buitenland. De statistieken vormen een interessante aanvulling op de cijfers over de online consumentenbestedingen. En ze maken komaf met het negatieve verhaal over het wegvloeien van online omzet naar het buitenland, zegt Greet Dekocker van SafeShops.be.

 

Marktaandeelwinst

“Uit onze cijfers blijkt dat de Belgische e-commerce omzet veel harder groeit dan de online consumentenbestedingen, die met zo’n 6% vooruitgaan. Daaruit kunnen we concluderen dat de Belgische handelaars een inhaalbeweging maken. Ze winnen marktaandeel op de Belgische markt en ze vergroten ook hun buitenlandse omzet.” Kortom: meer consumenten – ook buitenlandse – vinden hun weg naar Belgische webshops. De cijfers zijn bovendien een onderschatting, want onder andere de verkoop die retailers realiseren via buitenlandse marktplaatsen zit er niet in. Ook de omzet van Collect & Go valt buiten de barometer, omdat die aankopen pas bij afhalen in de winkel worden afgerekend.
 

De Belgische e-commercewereld wordt matuur, luidt dan ook de belangrijkste conclusie. De grootste procentuele toename doet zich voor in het segment van de ‘grote’ webshops, dus Belgische online shops die een jaarlijkse transactiewaarde van meer dan 10 miljoen euro realiseren. Hun aantal steeg in 2018 met 32% tot 193. Een kleine groep van grote spelers realiseert het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet. “Zo staat minder dan 4% van de Belgische online handelaren in voor 88% van de omzet,” aldus Lucas De Dycker van The House of Marketing. De grote webshops verstevigden hun marktpositie met meer dan 1 miljard euro extra aan omzet, gelijk aan 87% van de totale marktgroei. “Het aandeel occasionele handelaars neemt af. E-commerce wordt nu eenmaal professioneler: wie niet investeert in een sterke webshop en krachtige online marketing, zal de rol moeten lossen.”

 

Groeipotentieel

Als je ziet dat het e-commerce-aandeel in het VK al meer dan 20% bedraagt, tegenover ongeveer 7% bij ons, dan ogen de vooruitzichten goed. Wat kunnen Belgische handelaars doen om die groeibeweging verder te zetten? “Inzetten op grensoverschrijdende verkopen biedt zeker kansen,” meent Lucas De Dycker. “We zien dat steeds meer handelaars hier nu op inspelen.”
 

De foodsector biedt nog een enorm groeipotentieel volgens Greet Dekocker. “Ook online b2b-handel is veelbelovend. Verder denk ik dat handelaren moeten trachten creatief te zijn met hun zakenmodellen. Abonnementsformules zijn niet nieuw maar wel heel interessant omdat ze recurrent aankoopgedrag in de hand werken. We zien ook de opkomst van leasingmodellen. Denk aan een contract waarin het gebruik van een wasmachine, wasmiddel, onderhoud, herstelling en vervanging inbegrepen is. En wat de export betreft: het is een kwestie van durven.”
 

Marktplaatsen vormen een groeipool in e-commerce, maar voor een Belgische marktplaats is het wellicht te laat, geeft ze aan. “Het is moeilijk opboksen tegen Amazon, Alibaba en Bol.com. Maar ‘if you can’t beat them, join them’. Ik verwacht dat er nog wel een onderling strijd zal volgen tussen de marktplaatsen. Retailers gaan keuzes maken: op welk kanaal voelen ze zich comfortabel? Het wordt ook een ethisch spel: transparantie en het delen van data worden troeven. Praktijken als het eenzijdig wijzigen van commissies of het kopiëren van succesproducten van verkooppartners, worden afgestraft.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN