RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Decathlon toekomst in met ‘co-exploring’ en fietsbezorging

icon
Algemeen19 februari, 2020

Decathlon laat consumenten meewerken aan zijn toekomstvisie: de sportketen wil van een miljoen mensen weten hoe zij de toekomst zien. Ondertussen breidt de Franse retailer ook zijn thuislevering per fiets uit in België.

 

‘Co-exploring Workshops’

“Schrijf mee aan ons toekomstverhaal”, zo luidt de oproep van Decathlon. De keten organiseert in heel België ‘Co-exploring Workshops’ om te peilen naar de visie van consumenten op sport, leven en werken in de toekomst. Wereldwijd gebruikt de sportretailer de resultaten in een grootschalig participatieproject ‘Vision 2030’, die de keten moet helpen om de eigen toekomststrategie vorm te geven.

 

Over de hele wereld wil Decathlon een miljoen reacties verzamelen, zowel van klanten als van sportverenigingen, leveranciers en partners. Meer dan 500 medewerkers van de keten zijn momenteel minstens een dag per week bezig met het project. Eerder organiseerde Ahold ook al een soortgelijke bevraging bij klanten en experten om de toekomst van food in kaart te brengen. 

 

“We willen zo veel mogelijk mensen betrekken in onze ‘journey'”, zegt projectverantwoordelijke Mathieu Renier: “Het gaat immers niet alleen om sport op zich, maar ook om haar rol in technologie, mobiliteit, duurzaamheid, enzovoort.” De uiteindelijke visie van Decathlon wordt in juli wereldwijd gelanceerd.

 

Binnen de twee uur geleverd

Een concrete innovatie is alvast de thuisbezorgingsdienst per fiets, die Decathlon dit voorjaar verder uitrolt in Belgische steden. Het project werd getest in Charleroi, Luik en Mechelen, maar komt nu ook naar Antwerpen, Bergen, Brugge, Evere en Gent. Online bestellingen in een straal van 15 km rond een deelnemende winkel worden zo door de winkelmedewerkers zelf met de fiets geleverd, en dat binnen de twee uur na bestelling. Het gaat dan natuurlijk in de eerste plaats om kleinere pakketten, maar ook grotere spullen tot maximaal 1,5 meter en 20 kilo kunnen mee op de speciale cargofiets van de Brusselse coöperatieve Urbike.

 

“Leveren per fiets, 100% CO2-neutraal, is de toekomst voor de binnenstad”, meent Ina Vandercappellen, verantwoordelijke last mile voor Decathlon. “In plaats van te concurreren met pure online spelers in e-commerce, brengen we onze sportproducten op een sportieve manier bij de klanten.” De sportieve levering kost wel iets: voor levering op de dag zelf rekent Decathlon 5 euro aan, voor levering binnen de twee uur zelfs 10 euro.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN