RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Blokker-eigenaar weer winstgevend: in 2022 naar de beurs

icon
Algemeen1 juli, 2021

Mirage Retail Groep, de holding boven ketens als Blokker en Big Bazar, wist het coronajaar 2020 met winst af te sluiten dankzij een grote korting op de overname van elektroketen BCC. Eigenaar Michiel Witteveen houdt dan ook vast aan zijn beursplannen.

 

Eenmalig voordeel

Ondanks de dalende passantencijfers in de steden en de tijdelijke winkelsluitingen wist Mirage Retail Groep het boekjaar 2020 af te sluiten met een nettowinst van 57 miljoen euro en een omzetgroei van 17%. De groepsomzet bedroeg 628 miljoen euro, tegenover 544 miljoen in 2019. De onlineomzet steeg van 30 miljoen naar 137 miljoen euro. Daarmee werden de verwachtingen voor 2020 ruimschoots overtroffen, meldt het bedrijf in een persbericht.

 

Die mooie cijfers zijn wel deels te danken aan een meevaller bij de overname van elektroketen BCC van de Franse groep Fnac Darty: omdat die keten verlieslatend was, betaalde Michiel Witteveen veel minder dan de boekwaarde van het bedrijf en dat leverde een eenmalig voordeel op van bijna 88 miljoen euro. Zonder die korting had Mirage een verlies van 35 miljoen euro moeten boeken, schrijft het FD. Ook de verkoop van het hoofdkantoor van BCC (goed voor 28 miljoen euro) en de uitkering van de laatste schijf van de ‘bruidsschat’ die Witteveen kreeg van de familie Blokker bij de overname van de gelijknamige keten (nog eens 72 miljoen euro) spijsden de kas.

 

Naar de beurs

Maar ook zonder die meevallers is Mirage een gezond bedrijf, benadrukt ondernemer Witteveen in de krant. De groep heeft de personeelskosten fors verlaagd en het inkoopbeleid verbeterd, met meer huismerkproducten uit Azië, die betere marges opleveren: “Toen ik Blokker overnam, kwam 5% van onze producten uit China. Nu is dat 30%.” Ook de omnichannelstrategie slaat aan. De CEO blijft dan ook van plan om zijn holding in 2022 naar de beurs te brengen. De voorbereidingen zijn al volop aan de gang. De specifieke boekhoudregels die bij een beursgang horen, zullen het resultaat nog verbeteren, denkt hij.

 

Mirage Retail Groep exploiteert vijf winkelformules in Nederland: BCC, Blokker, Big Bazar, Intertoys en de Aziatische lifestyleketen MINISO. Enkel met Big Bazar is de groep ook nog in België aanwezig.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN