RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

LensGroup plooit volledig terug op contactlenzen

icon
Algemeen11 april, 2019

E-commercebedrijf LensGroup zag zijn omzet vorig jaar voor het eerst in zijn bestaan de kaap van de 25 miljoen euro ronden. Met de verkoop van brillenmerk Louis Belgium en zijn optiekketen iO focust de groep voortaan volledig op zijn kernactiviteit.

 

10% omzetgroei per jaar

Met 400.000 klanten verspreid over België, Nederland, Spanje, Italië en Duitsland is het Belgische LensGroup één van Europa’s drie grootste e-commercebedrijven in lensproducten. Mede door overnames ‑ vorig jaar heeft de groep nog twee Duitse webwinkels overgenomen ‑ groeit de omzet gestaag: van 19,3 miljoen euro in 2016 over 22,9 miljoen in 2017 tot 25,2 miljoen euro vorig jaar. De bedrijfskasstroom (ebitda) veerde op tot 2,52 miljoen euro.

 

De groep boven LensOnline zweert al sinds de start in 2004 bij een ‘hybride’ distributiemodel “waarbij we samen met de lokale opticien de service aanbieden die elke contactlensdrager moet krijgen”, zegt CEO Koen Anné. Het gaat dan om periodieke lenscontrole, advies op maat en een aanvullend aanbod van brillen om het draagcomfort van de klant te maximaliseren. “Zo slagen we er in om onze online klanten ook naar de lokale optiekzaken te halen, waar zowel de klant, de opticien als wij voordeel uit halen.”

 

Exit eigen optiekketen

Om zich volop te kunnen focussen op een verdere expansie in Europa heeft de groep nu zijn brillenmerk Louis Belgium verkocht, alsook iO (Independent Opticians), zijn netwerk van zeven optiekzaken in Vlaanderen.  De identiteit van de nieuwe eigenaar(s) noch het bedrag dat met de transactie gemoeid is, werden bekendgemaakt.

 

Toen de groep in 2015 aankondigde een eigen “hippe en trendy optiekketen” te willen uitbouwen, klonk het nog dat LensOnline de grote ketens wou gaan bekampen. Al gaven de oprichters destijds toe dat de beslissing om zelf met optiekwinkels te starten ook was ingegeven door het feit dat ze onder meer in Gent, Brugge en Oostende wel een groot internetcliënteel hadden maar in die steden geen opticiens vonden die met LensOnline wilden samenwerken.

 

De overname van zijn Belgische concurrent Lensworld in oktober 2017 bracht een en ander in een stroomversnelling. “We controleren nu de hele Belgische onlinemarkt van contactlenzen”, zegt Koen Anné. “Ook in andere Europese landen zoals Italië kan men niet meer om ons heen. Het komende jaar zullen we ons vooral focussen op een verdere lokale verankering in Nederland.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN