RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Grote Europese retailers verbranden geld”

icon
Algemeen17 augustus, 2018

Flink wat grote retailgroepen vernietigen aandeelhouderswaarde in plaats van er te creëren: hun investeringen renderen gewoonweg niet, zegt retailprofessor Marcel Corstjens.

 

Brits probleem

Het Britse Tesco bijvoorbeeld zag sinds 2004 wel 12,8 miljard euro verzwinden. Bij Carrefour ging in dezelfde periode zo’n 2,2 miljard investeerdersgeld in rook op. Ahold Delhaize en Metro gingen pas recent in het rood, vertelt Corstjens aan German Retail Blog. Hij baseert zich op cijfers van Bloomberg over de ‘Economic Value Added’ (EVA) of economisch toegevoegde waarde, een maatstaf om de werkelijke financiële prestaties van een bedrijf te meten. De EVA is grofweg het verschil tussen de netto operationele winst en de kost van het geïnvesteerde kapitaal dat daar tegenover staat. Een negatieve EVA betekent dat de investeringen niet renderen, en dat er dus waarde wordt vernietigd.

 

Volgens Corstjens is Carrefour op dit vlak al vele jaren een probleemgeval en presteren ook de Britse retailers opmerkelijk slecht. Al jaren op rij vernietigen drie van de vier grote spelers in het Verenigd Koninkrijk waarde, en de vierde (ASDA) gooide recent de handdoek om te fuseren met Sainsbury. Dit wijst op een markt in grote problemen: de succesvolle groei van discounters Aldi en Lidl zet de grote namen onder druk. Doordat ze er te weinig in slagen zich te differentiëren, zijn ze vatbaar voor prijsoorlogen. Ook de groei van kleinere gemakswinkels vormt een uitdaging voor deze retailers: ze hebben te veel grote winkels en moeten investeren in gemak. Tegelijk brengt e-commerce wel groei, maar (nog) geen rendement.  

 

Falend management

Dat het nochtans anders kan, bewijzen sectorgenoten als BIM, Jeronimo Martins of Colruyt. Hoewel ze in hun markten met exact dezelfde structurele uitdagingen worden geconfronteerd, weten ze wél waarde te creëren. Amerikaanse ketens als Walmart, Kroger en Costco slagen daar eveneens in. Corstjens twijfelt er niet aan dat ook Aldi en Lidl waarde genereren, al zijn de cijfers daarover niet beschikbaar. Waardevernietiging wijst dus vooral op een falend management.

 

Een negatieve EVA is overigens niet altijd slecht nieuws: grote investeringen zijn soms noodzakelijk en genereren pas winst op de langere termijn. AB InBev bijvoorbeeld had de afgelopen jaren een negatieve EVA door de kosten van de overname van SABMiller. Ook Amazon heeft een negatieve EVA, als gevolg van zware investeringen in technologie. Maar in tegenstelling tot de Britse retailers groeit dat bedrijf wel exponentieel en rekent het op een goede return in de toekomst – en blijkbaar hebben de investeerders daarin het volste vertrouwen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN