RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische onlineomzet ging door het dak tijdens novemberlockdown

icon
Algemeen1 februari, 2021

Een piek in november, een explosie in de verkoop van broodbakmachines en een groot enthousiasme bij oudere generaties voor online boodschappen: GfK bracht enkele opmerkelijke effecten van de coronacrisis op de retailomzet in kaart.

 

Keukentoestellen in trek

In de markt van de technische consumentengoederen – elektro, zeg maar – zag marktonderzoeksbureau GfK vorig jaar een groei van 2,6% in vergelijking met 2019. Daarbij was er één duidelijke uitschieter: keukentoestellen piekten met wel 24,4%. Een duidelijk gevolg van het feit dat consumenten meer thuis kookten. De verkoop van broodbakmachines groeide met wel 106%. Ook barbecues (+48,2%), melkopschuimers (+43,3%), keukenrobots (+36,4%) en keukenweegschalen (+35,8%) waren erg in trek.
 

Bovendien kochten mensen die toestellen veel vaker online. Uit noodzaak, aangezien de elektrowinkels de deuren moesten sluiten tijdens de lockdowns. Het online marktaandeel steeg daardoor met 12,4 punten naar 31,7%. De online bestedingen stegen van 991 miljoen euro in 2019 naar 1,7 miljard euro in 2020.
 

Het zwaartepunt lag in november. Ondanks het feit dat de niet-essentiële winkels toen opnieuw gesloten waren, kende de Black Friday omzet in elektro slechts een geringe daling, met 8,4%. Ook dat was een gevolg van veranderend koopgedrag: 81% van de bestedingen gebeurden online (in 2019  was dat 31%).

 

Online boodschappen pieken

Veel groter nog was de omzetevolutie in de foodretail. De thuisconsumptie groeide met wel 11,8%, als gevolg van lockdowns, thuiswerk en het sluiten van de horeca. De gemiddelde besteding per gezin bedroeg 5.112 euro op jaarbasis. Ook hier zagen de onderzoekers een flinke verschuiving naar e-commerce: meer dan één miljoen gezinnen deden vorig jaar hun boodschappen wel eens online, dat waren er 184.000 meer dan in 2019.
 

Het online marktaandeel in de food bedroeg 2,4% over het hele jaar 2020. Maar in de maand november piekte dat aandeel zelfs naar 3,3%. 410.000 huishoudens deden de boodschappen online in november, gemiddeld twee keer in een maand. Nochtans bleven de supermarkten altijd open.
 

Opmerkelijk is, dat ook oudere generaties die verschuiving naar online maakten: de belangrijkste toename zag GfK in het najaar bij de 40-, 50- en 60-plussers. Het begin van een blijvende verandering? Dat moeten we nog even afwachten: GfK plant in de loop van dit jaar enkele updates van de cijfers te publiceren. We houden u op de hoogte.

 

 

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN