RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewMarketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Masterclasses 2022: “Elke klant is een zeldzaam exemplaar”

icon
Algemeen24 augustus, 2022

Sinds corona is gastvrijheidsbeleving belangrijker dan ooit: shoppen doen mensen vandaag voor de beleving. Tijdens haar Masterclasses bij RetailDetail leert Marja Groen van La Differenza retailers een unieke, gastvrije merkbeleving te creëren en de ‘local hero’ te worden.

Consumenten verwachten nu nog meer

“Een klant die bij jou in de fysieke shop iets wil kopen, is vandaag een zeldzaam exemplaar”, zegt Marja Groen. Het klinkt cru, maar voor wie eerlijk is wel bijzonder herkenbaar. En zoals dat gaat met zeldzame dingen moet je ze koesteren en vasthouden. “Online is er vandaag al een sterke gastvrijheidsbeleving: je krijgt er stijladvies op maat, meerdere leveringsopties, inspirerende content en noem maar op. De beleving online wordt steeds mooier en persoonlijker. Fysieke winkels moeten dan de verwachtingen van online overtreffen, en die liggen verdraaid hoog.”

Niet alleen door e-commerce maar ook door de coronacrisis en de huidige onzekerheid verwachten consumenten meer. “Door de pandemie zijn mensen allemaal geraakt in bepaalde emoties: de ene had angst voor ziekte, de andere voelde zich eenzaam, … Ook nu heerst veel angst en twijfel. Mensen stellen zich vragen over het waarom, over het wezenlijke.” Het consumentengedrag is veranderd: mensen kopen steeds meer vanuit gevoel. Door de grote inflatie zijn ze tegelijk kritischer over waar ze hun euro’s uitgeven. Dit los van een groep die het wel kan besteden, de polarisatie tussen “letten op de portemonnee versus alles kan” neemt toe.

Gastvrijheid is de gast vrij laten

Nu consumenten – en dat zijn ook jij en ik, stipt Marja Groen aan – dus moeten kiezen, kiezen ze voor beleving. Ze kiezen voor het merk met de meeste uitstraling, voor winkels waar ze de service vertrouwen, voor reizen en ‘food experiences’. “Natuurlijk vraagt dat meer van de teams in de winkel, en dat net nu er zo’n personeelstekorten zijn. Maar het feit is, de consument heeft geen boodschap aan dat personeelstekort”, beseft Groen.

Met grote en kleine retailers en franchiseformules, van Hema tot vanHaren, en steeds vaker ook winkelgebieden als klanten, ziet ze gelukkig oplossingen. “Retailers moeten hun personeel leren betrekken, verbinden. Bespreek met hen: wat kunnen we doen, wat is haalbaar? Voor elk segment, voor elk type merk, is er passende gastvrijheidsbeleving – zelfs in zelfservice. Gastvrij betekent ook letterlijk de gast het gevoel en de vrijheid te geven om zelf een keuze te maken en te laten: het gaat om ongedwongen benaderbaar zijn.” Gastvrijheid zit in kleine details en is er van zodra je de verwachtingen van klanten overtreft.

Verbinding is dé trend van 2022

De allerbelangrijkste trend van dit jaar is volgens de La Differenza-oprichtster persoonlijke verbinding. Eén van de beste voorbeelden is Rapha het fietsaccessoires merk, meent Marja Groen. De flagshipstores van het merk dienen als bar en cycle clubs over de wereld. Fietsers komen er samen om hun tour te plannen en als zij naar een andere stad gaan, houden ze daar in de flagshipstore halt. Ook House of Rituals en Lego zijn zo’n voorbeelden, ontmoetingsplekken voor hun liefhebbers, die samen de passie delen over hun merk.

Een gouden tip? “Maak van persoonlijk verbinden een stap op zich in de klantenreis, voor en los van de verkoop. Online weten we alles over de klant en is er veelal een klantprofiel. Voor de teams in de fysieke winkels is het de kunst om de klant te leren kennen en daarmee te binden. Door persoonlijke oprechte interesse en kennismaken, te bezegelen met registratie inclusief voorkeuren en smaken.”

Klik hier voor inschrijvingen en meer informatie over de Masterclasses.
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 juli, 2025
    “Online tweedehandsmarkt in Europa goed voor 21,6 miljard”

    Europese consumenten geven steeds meer geld uit aan weedehandsartikelen. Vooral kleding wint aan populariteit: in vrijwel alle grote markten voert mode de lijst aan, ver voor elektronische apparaten en huishoudelijke producten.

  • Cillit Bang products in a supermarket
    icon
    Algemeen18 juli, 2025
    Reckitt verkoopt zijn schoonmaakmiddelendivisie voor 4,5 miljard aan Advent

    De Britse multinational Reckitt verkoopt zijn schoonmaakmiddelendivisie Essential Home aan investeringsmaatschappij Advent International. Reckitt behoudt wel een belang van 30% in de afgesplitste tak, die wordt gewaardeerd op 4,8 miljard dollar (4,5 miljard euro).

  • icon
    Algemeen17 juli, 2025
    Belgische retailers mogen uur langer openblijven

    De Belgische regering versoepelt de wet op de openingsuren om handelaars meer vrijheid te gunnen: de verplichte sluitingsdag verdwijnt en winkels mogen straks elke dag openblijven tot 21 uur.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN