RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Verkoop Makro behoort tot de mogelijkheden”

icon
Algemeen22 februari, 2019

In een interview met L’Echo geeft Olaf Koch, CEO van Metro, aan dat voor Makro alle mogelijke opties worden bekeken. Een verkoop behoort tot die mogelijke opties, zo blijkt.

 

320 miljoen

Vorige week gooide Metro andermaal een (laatste?) reddingsboei naar Makro in de vorm van een nieuwe kapitaalsinjectie van 40 miljoen euro. Het is niet de eerste keer dat de Duitse moeder de Belgische dochter te hulp schiet: sinds 2015 heeft groep al 320 miljoen euro vers geld gepompt in de noodlijdende Belgische tak van Makro.

 

Koch erkent de moeilijkheden in België: “We hebben hier twee merken: Makro en Metro. Hoewel het nog steeds relatief bescheiden is, doet Metro, een merk dat is gericht op horeca, het erg goed. Aan de andere kant bevindt Makro zich nog steeds in een periode van grote uitdagingen”.

 

Over de mogelijk oplossingen wil hij niet te veel uitweiden, maar het is duidelijk dat hij niets uitsluit, ook geen verkoop: “Makro België is een van onze weinige entiteiten die verlies maakt. Dit is niet de plaats om meer specifiek te praten over waar we naar kijken om het op te lossen, maar op een algemeen niveau zijn we ervan overtuigd dat we een groothandelsbedrijfsmodel kunnen ontwikkelen. We moeten alle mogelijke opties overwegen en onze kansen op succes goed afwegen.”

 

Lokale verschillen

Volgens Koch is het hypermarktmodel niet overal voorbijgestreefd en hij verwijst daarbij naar het succes van die formule in Duitsland. Het moeilijkste is om het juiste formaat te vinden voor elk land: “Men kan niet eenvoudig een winkelconcept dat werkt in een land, kopiëren en invoeren in een ander land, bijvoorbeeld in België. Lokale culinaire gewoonten en de manier van leven en van consumeren moeten worden gewaardeerd en gerespecteerd.”

 

Makro is ook in andere landen zoals Spanje en Polen actief en met succes. Sinds 2012 krijgen de verschillende landen veel autonomie. Koch is er immers van overtuigd dat groothandel een 100% lokale activiteit is. “Als we de Spaanse en Portugese horeca bijvoorbeeld vergelijken, zijn ze heel verschillend, terwijl ze zich op hetzelfde schiereiland bevinden. We moeten markten onderscheiden om consumenten te overtuigen. Dat is wat we op veel plaatsen hebben gedaan. In België is het merk Metro geslaagd, maar aan de kant van Makro zijn we er nog niet.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN