RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederlandse onlineshoppers meest honkvaste van Europa

icon
Algemeen1 juli, 2020

Nederlandse consumenten doen hun online-aankopen hoofdzakelijk in eigen land. Slechts 15% van de online-uitgaven gebeuren in het buitenland, en dan liefst bij Zalando. Op Europees niveau blijken Nederlanders daarmee uitzonderlijk vaderlandsgezind.

 

Bovenal in eigen land

In 2019 gaven Nederlandse consumenten voor 3,5 miljard euro uit in buitenlandse webshops, goed voor 15,1% van al hun online-aankopen. Dit is een stuk minder dan gemiddeld in Europa: in de 16 landen van de Europese Unie doen consumenten gemiddeld 23,55% van hun online-aankopen in het buitenland.

 

De hoofdreden hiervoor is, volgens belangenorganisatie Cross-Border Commerce Europe, dat de grote Nederlandse webshops er al meer dan een decennium lang sterke gevestigde waarden zijn: Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Albert Heijn. Zalando is weliswaar de favoriet van de Nederlanders als ze dan toch eens over de grens kleren gaan kopen. 

 

In het jaarlijkse onderzoek van Cross-Border Commerce Europe eindigt Nederland daarmee op de 16e en laatste plaats in een rangschikking van de Europese landen waar consumenten het meest buiten de eigen grenzen kopen. Ook in 2018 bengelde het land al helemaal achteraan de staart.

 

Tweede grootste als aanbieder

Opvallend: hoewel Nederlanders zelf niet veel in het buitenland kopen, kopen buitenlanders wel veel bij hen. Nederland staat op de tweede plaats in de top tien van Europese landen die over de grenzen heen verkopen. Al zijn binnenlandse marktleiders Bol.com en Coolblue niet degene waarvoor Nederland in het buitenland bekend staat: de webshops die in de rest van Europa het meest verkopen zijn achtereenvolgens C&A, GPS-merk TomTom en EMP. Die laatste is bekend van de webshop Large voor rockliefhebbers.

 

Duitsland staat in de export-ranking weliswaar met stip op nummer een, met dank aan onlineleider Zalando. Thomann en Bikester vervolledigen er de top drie van meest internationale webshops. Opvallend: Duitsland levert het grootste aantal ‘cross-border’ webwinkels af. Het land telt liefst 116 toonaangevende webshops die in minstens drie Europese landen succes hebben. Daarbij horen zes marktplaatsen en 53 (50%) online ‘pure players’ zonder fysieke winkels.

 

De totale online cross-bordermarkt in de Europese Unie vertegenwoordigde in 2019 een omzet van 108,75 miljard euro, exclusief reizen. De grootste uitdagingen voor consumenten die online over de grens heen bestellen zijn leveringstijden, verkeerd geleverde goederen, beschadigde goederen en het retourbeleid. Gedurende de coronapandemie werden de logistieke uitdagingen nog veel prominenter, zag CBCommerce. 

 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN