RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen duurzaamheidVastgoed
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Nederlandse winkels moeten deuren dichthouden”

icon
Algemeen17 augustus, 2022

Houd de deuren dicht als de airco of verwarming opstaat. Dat vraagt de Nederlandse handelsorganisatie Inretail aan alle winkeliers. De organisatie pleit voor een uniforme regel en zegt dat het klanten niet afschrikt.

“Iets uit te leggen”

Om energie te besparen, zouden alle winkels de deuren dicht moeten houden. Zo verminderen ze het energieverbruik als de airconditioning in de zomer of de verwarming in de winter opstaat. Daartoe roept de Nederlandse sectororganisatie voor de handel Inretail op. “Als je als winkelier je deur openhoudt, dan heb je iets uit te leggen aan de maatschappij“, zegt directeur Jan Meerman zelfs aan NOS.

De organisatie lanceert een campagne om te zorgen dat een gesloten deur de norm wordt. Hoewel Inretail zelf de non-foodretail vertegenwoordigt, en dus niet de foodbranche, hoopt Meerman dat ook supermarkten en voedingszaken meedoen. “We willen niet dat de ene zaak de deur dicht heeft en de andere ‘m openhoudt. Het zou goed zijn als er uniform beleid komt”, klinkt het.

Niet alleen voor het milieu, maar ook uit kostenoverwegingen zetten retailers de stap. De branchevertegenwoordiger zegt dat handelaars al van alles doen om hun energiefactuur te drukken. Ook de winkeleigenaars kunnen meer doen, bijvoorbeeld door te investeren in isolatie. Het zijn investeringen waar de overheid meer toe moet aanzetten, volgens Inretail.

“Klant waardeert het”

In Wageningen raadt de gemeente winkels al sinds 2018 aan met gesloten deuren te werken. Consumenten wenden er snel aan en bleven er niet door weg, ziet centrummanager Robert Frijlink. “Het is een paar weken wennen en de klant waardeert het.”

Frankrijk heeft deze zomer de verplichting opgelegd om de deuren dicht te houden als de airco of verwarming opstaat. Wie dat toch doet, riskeert boetes tot 600 euro. De Franse supermarkten hebben er dan weer zelf besloten om de verwarming lager te zetten en de lichten te doven voor en na sluitingstijd. In België zijn dergelijke maatregelen nog niet aan de orde, reageerde brancheorganisatie Comeos eerder.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN