RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags artificiële intelligentie
  • Onderwerpen E-commercePublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe AI Product Assistant maakt online winkelen eenvoudiger en persoonlijker

icon
Algemeen7 oktober, 2025

(Publireportage) Online shoppers verliezen vaak meer tijd aan zoeken dan aan kopen. Filters, menu’s en zoekfuncties blijken nog te vaak frustrerend of onnauwkeurig, waardoor meer dan de helft van de bezoekers afhaakt. Een nieuwe AI Product Assistant belooft dat proces te vereenvoudigen door bezoekers gewoon te laten typen wat ze willen en meteen de juiste producten te tonen.

Van frustrerende filters naar natuurlijke interactie

Het online winkelgedrag van consumenten is de voorbije jaren sterk veranderd: mensen willen snel, intuïtief en zonder frustratie vinden wat ze zoeken. Toch blijft de klassieke productzoekfunctie voor veel webshops een struikelblok. Ze werkt vaak te beperkt, begrijpt de intentie van de bezoeker niet en leidt tot onnodig veel afhakers in de funnel. Met de komst van AI wordt dat nu anders. De nieuwe AI Product Assistant maakt het mogelijk om in natuurlijke taal te zoeken, net zoals je een vraag aan een verkoper zou stellen.

Een bezoeker kan bijvoorbeeld intypen: “Ik zoek een beige jas onder 150 euro” of “Toon me loopschoenen voor brede voeten.” De AI begrijpt de context en toont onmiddellijk de juiste producten, zonder filters of ingewikkelde menu’s. De AI Product Assistant toont relevante producten op basis van natuurlijke taal, zonder filters of menu’s. In de demovideo onderaan “Stop searching. Start prompting.” is te zien hoe bezoekers in één zin vinden wat ze zoeken. Het doel: minder afhakers en meer conversies.

E-commerce zonder frictie

“Mensen willen snel resultaten zien, zonder frustratie,” zegt Willem Drijver, founder van Taglayer. “De beste winkelervaring is geen zoektocht meer, maar een gesprek. Met onze AI Product Assistant brengen we dat gemak rechtstreeks naar de webshop.” De tool kan in minder dan één uur worden geactiveerd, zonder technische kennis of integratie. Retailers kunnen hem bovendien A/B-testen binnen hun bestaande e-commerceomgeving en zo meten hoeveel sneller bezoekers het juiste product vinden.

“Het is geen chatbot die praat om te praten,” zegt Drijver. “Het is een functionele assistent die begrijpt wat mensen echt willen en meteen de juiste producten toont.” De AI Product Assistant is ontwikkeld door de Antwerpse scale-up Taglayer, die dit jaar 800.000 euro ophaalde om haar Europese groei te versnellen. Het bedrijf ziet de lancering als de volgende stap in de evolutie van e-commerce: van filtergedreven naar conversatiegedreven interfaces.

Retailers die het systeem willen testen, kunnen een demo aanvragen via www.taglayer.com/landings/assistant of de demonstratievideo bekijken op dezelfde pagina.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN