Een voorstel om Oxford Street autovrij te maken, krijgt de overweldigende steun van lokale handelaars. De Londense winkelstraat wordt straks een voetgangerszone, in weerwil van de tegenstand.
Twee op drie stemt voor
De plannen om het 1,1 kilometer lange stuk tussen Great Portland Street en Marble Arch volledig in een voetgangerszone te veranderen, werden vorig jaar aangekondigd en krijgen nu concreet vorm na een publieke consultatie. Meer dan 6.600 individuen, bedrijven en organisaties namen deel. Twee op de drie deelnemers spraken zich expliciet uit voor de autovrije zone.
Ook grote retailers in de straat, waaronder Ikea en Selfridges, steunen het initiatief. De New West End Company, die 600 bedrijven in het gebied vertegenwoordigt, omschreef de uitkomst van de consultatie als “een belangrijke stap vooruit”.
“Oxford Street heeft jarenlang geleden, dus er is dringend actie nodig om onze nationale winkelstraat nieuw leven in te blazen,” aldus burgemeester van Londen Sadiq Khan tegenover The Guardian. “Het is duidelijk dat de overgrote meerderheid van Londenaren en grote bedrijven onze plannen steunt, dus ik ben blij dat we nu zo snel mogelijk kunnen doorgaan.”
Vrees voor verkeerschaos
Al is niet iedereen even enthousiast. Taxibelangenvereniging LTDA waarschuwt voor meer verkeersdruk en zelfs chaos elders. Oxford Street is al grotendeels gesloten voor normaal verkeer, maar vormt nog steeds een belangrijke corridor voor bussen en Londense zwarte taxi’s. De lokale gemeenteraad van Westminster blijft eveneens sceptisch en hield in het verleden soortgelijke voorstellen tegen.
De Britse centrale regering heeft echter toegezegd om de plannen buiten de gemeenteraad om toch door te voeren. “We willen van Oxford Street opnieuw een bruisende plek maken voor toeristen én Londenaren”, stelt vicepremier Angela Rayner.