RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Play it de opleidingen bij Delhaize leuker én efficiënter maakt

icon
Algemeen15 november, 2021

De interne opleidingen bij Delhaize zijn een stuk leuker sinds de retailer samenwerkt met Play it: game-based learning is niet alleen snel en laagdrempelig, maar leidt bovendien tot betere resultaten. Ook na corona is dit een blijver.

 

Licht verteerbaar

Opleidingen hoeven niet droog of slaapverwekkend te zijn: ze werken veel beter wanneer je ze verpakt in een computerspel. “We laten medewerkers zeer interactief een verhaal of een simulatie doorlopen. Saaie procedures worden op die manier leuk en toegankelijk, en daardoor gaan mensen de kennis beter opnemen en onthouden. Doctoraatsonderzoek van de Universiteit Gent heeft dat aangetoond”, vertelt Brecht Kets, medeoprichter van het game-based leer- en contentplatform Play it.

 

De leerstof wordt verpakt in micro-games, wat de trainingen snel en licht verteerbaar maakt. “Doordat we mensen in blokjes van vijf minuten kunnen trainen, heeft het geen impact op hun planning en hun werktijd. Iedereen heeft wel vijf minuutjes in een dag. Dat laat toe om mensen zeer laagdrempelig op te leiden. Ze kunnen spelen in de taal die ze wensen, op het apparaat van hun keuze: telefoon, tablet, pc of zelfs VR. Iedereen kan het, onze gebruikers zijn tussen 18 en 65 jaar oud. En het is fun!”

 

Opleidingen op maat

Play it heeft een cataloog met standaardopleidingen waarmee bedrijven meteen aan de slag kunnen. De thema’s variëren van veiligheid, cyberveiligheid en GDPR over het onthaal van nieuwe medewerkers tot leiderschapstrainingen. “EHBO bij Delhaize is hetzelfde als EHBO bij Borealis. We passen de omgeving wel aan: we kunnen iemand laten flauwvallen in een kantoor, in een fabriek, op een werf…”

 

Het leerplatform ondersteunt ook hyperpersonalisatie met opleidingen en omgevingen op maat. “Als we een specifieke omgeving maken voor Delhaize bijvoorbeeld, dan werken ook al onze standaard opleidingen daarin, net als onze nieuwe opleidingen.” Via een portaal kunnen administrators bepalen wie welke opleiding krijgt in welke omgeving. Ze zien de resultaten en krijgen inzicht in de vorderingen: wat zijn de meest gemaakte fouten?

 

Enthousiaste medewerkers

Delhaize maakt gebruik van de standaardcataloog van Play it voor brand en EHBO, maar heeft ook opleidingen op maat laten ontwikkelen, specifiek voor winkelaudits: de procedures die een winkelmanager moet volgen om een winkel te controleren. De samenwerking startte vorig jaar, naar aanleiding van de coronacrisis. “Alle praktijkopleidingen moesten toen noodgedwongen worden stopgezet. Maar dit is ook na corona een blijver: het personeel is echt enthousiast om op deze manier te worden opgeleid.”

 

Play it werd opgericht in 2017 en heeft nu dertien medewerkers en 100.000 gebruikers. Het bedrijf werkt vooral voor grotere bedrijven, met 250 tot 10.000 medewerkers, en heeft klanten wereldwijd, van Brazilië tot China. “We zijn een spin-off van de opleiding DAE (Digital Arts & Entertainment) bij Howest, die wereldwijd nummer één is in games. Mijn vennoot Mike Ptacek en ik hebben daar tien jaar lang les gegeven. En nu geven we les mét games.”

 

Meer weten?

Op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent voor de retailsector, vertellen Brecht Kets van Play it en Vincent Goddeeris van Delhaize meer over hun samenwerking en over de voordelen van game-based learning. Dat doen ze in het voorprogramma Gamechangers, waar ook sprekers van Trendwolves, Neuhaus, D’Ieteren, Schoenen Torfs en The Guest het podium betreden. Meer informatie over het volledige programma van de RetailDetail Night vind je via deze link, waar je ook tickets kan bestellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN