RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Playmobil tracht volwassenen (opnieuw) te verleiden

icon
Algemeen7 oktober, 2021

Na een eerste geslaagde test vorig jaar breidt Playmobil zijn aanbod voor volwassenen sterk uit, met onder meer de auto van James Bond. Kinderen haken immers op steeds jongere leeftijd af.

 

Nostalgie

Vorig jaar tastte Playmobil de markt voor volwassenen al even af, met de lancering van de DeLorean-tijdmachine uit de filmtrilogie Back to the Future. Het concept sloeg aan, waarna de bekende speelgoedfabrikant besliste om een hele reeks nieuwe dozen gericht op volwassenen op de markt te brengen. “Het gaat om licenties uit reeksen die voor nostalgische gevoelens zorgen, zoals James Bond, The A-Team of Star Trek”, legt accountmanager Olivier Goris uit in Het Nieuwsblad. “Maar ook iconische wagens zoals de Volkswagen Kever. Daarmee mikken we op de verzamelmarkt bij volwassenen. Wat niet wegneemt dat kinderen er ook mee kunnen spelen.”

 

Met de volwassenenlijn volgt Playmobil het voorbeeld van die andere speelgoedreus, Lego, dat eerder al met veel succes grote bouwdozen rond Star Wars introduceerde. “Er is zelfs een belangrijke community van verzamelaars rond ontstaan die ze enkel kopen om bij te houden en dus niet om mee te spelen”, zegt Jan Foblets, algemeen directeur van speelgoedketen Fun.

 

Krimpende afzetmarkt

Playmobil zelf geeft aan dat de klassieke afzetmarkt krimpt, omdat kinderen op steeds jongere leeftijd voor iets anders kiezen. “Vroeger grepen kinderen op hun vijftiende zelfs nog naar Playmobil. Nu voelen we dat die limiet al op tien à elf jaar ligt. Dus moet je nadenken over hoe je mensen daarna ook nog aan je bindt. Zo kom je bij de markt van volwassenen”, zegt Goris.

 

Foblets wijst er dan weer op dat de volwassenenmarkt voor speelgoedfabrikanten erg lucratief kan zijn, omdat ze over een eigen budget beschikken. Kinderen daarentegen zijn afhankelijk van hun ouders. Toch kunnen enkel de allergrootste merken die stap zetten, denkt Foblets: naast Lego en Playmobil ziet hij voor een merk als Barbie misschien nog wel potentieel. “Maar veel verder zie ik het qua speelgoed toch niet gaan, hoor.”

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN