RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voor Amplifon blijft het hoorcentrum in het hart van de klantrelatie

icon
Algemeen22 september, 2021

Amplifon, de wereldleider in de distributie van hoortoestellen, ziet potentieel voor een bijkomende tien tot twintig hoorcentra in België. Fysieke locaties blijven onmisbaar in de klantrelatie. Locatieplanning wordt wel precisiewerk.

 

Wereldleider

Een honderdtal hoorcentra baat Amplifon momenteel uit in België. Het merk is ook aanwezig met corners bij een vijftigtal opticiens. “Onze centra zijn geen louter verkooppunten, ze spelen een cruciale rol in het onderhouden van de klantrelatie”, vertelt general manager Cedric de Thysebaert van gehoorspecialist Amplifon. “Er verloopt immers een heel traject tussen het eerste contact en de verkoop, en dat krijgt een vervolg met ondersteuning, advies, dienst na verkoop…  Het is een relatie die jaren, zelfs een leven lang duurt. Klanten zijn dan ook loyaal. Wat onze sector zo uniek maakt is het menselijke aspect, het belang van de persoonlijke relatie met de audioloog.”
 

Amplifon is onderdeel van een Italiaanse multinational die actief is in 26 landen, met 17.000 medewerkers. “We zijn de wereldleider in de distributie van hoortoestellen. De sector is nog sterk gefragmenteerd: we hebben wereldwijd een marktaandeel van 11%.”

 

Zichtbaarheid en nabijheid

De Amplifon hoorcentra bevinden zich op typische retaillocaties, zoals winkelstraten en winkelparken. Zichtbaarheid en nabijheid zijn belangrijke criteria voor de inplanting: “We kijken naar commerciële zones die makkelijk toegankelijk zijn voor onze klanten. Vaak zijn dat immers senioren met een eerder beperkte mobiliteit. Daarnaast willen we ook zo zichtbaar mogelijk zijn, om mensen ertoe aan te zetten om toch eens een gehoorcontrole te laten uitvoeren. Want hoe langer je wacht om je gehoor te controleren, hoe minder efficiënt onze oplossingen zullen zijn.”
 

Bij Amplifon maken klanten in principe een afspraak, want de audioloog neemt de tijd om tests uit te voeren, het probleem van elke specifieke klant zo goed mogelijk te begrijpen en het toestel zo goed mogelijk af te stellen. Toch komt ongeveer 15% van de klanten spontaan binnenvallen. “We bieden immers een gratis gehoorcontrole aan. Een minimum aan passage willen we dus wel. Als er dan tijd is, geen probleem. Anders maak je een afspraak voor een later moment.”

 

Witte vlekken

Hoe groot is het expansiepotentieel nog? “In België zijn we al zo’n 70 jaar aanwezig, sinds een 10-tal jaar onder het merk Amplifon. We hebben de markt geanalyseerd, rekening houdend met ons cliënteel, de handelszones, de toegankelijkheid, de parkeermogelijkheden… Er is nog potentieel: de komende jaren zouden we willen doorgroeien naar 110 tot 120 hoorcentra om het territorium goed te bezetten. Ook is er ruimte voor nog meer corners bij opticiens.”
 

Expansie wordt wel meer precisiewerk, gebaseerd op nauwgezette analyses door specialisten in locatieplanning. “We identificeren witte vlekken, we evalueren ook of onze bestaande hoorcentra optimaal gelegen zijn in hun handelszone. Misschien kunnen we beter naar twee straten verderop verhuizen om onze klantenkring beter te bereiken? We streven naar een goed evenwicht tussen de zichtbaarheid in de stadscentra met veel passage – want we willen onze merkbekendheid nog verbeteren – en makkelijk toegankelijk locaties in de periferie. We hebben daarnaast enkele gehoorcentra in shoppingcenters, maar dat is niet echt onze strategie.”

 

Zintuiglijke beleving

Neemt het belang van online toe voor Amplifon? “E-commerce wordt niet onze core business, maar onze fysieke winkels zijn wel onderdeel van een omnichannelaanpak, een digitaal ecosysteem.  We hebben wel vaak oudere klanten, maar toch zijn ze mee met de digitale evoluties. Ze hebben ook een smartphone, ze kunnen videochatten… We analyseren de enorme hoeveelheid digitale data die we hebben over onze klanten: personalisering is immers essentieel voor ons. Ook de toestellen zelf worden digitaler: je kan ze bijvoorbeeld verbinden met je televisietoestel en je smartphone. Je kan ze afregelen met onze Amplifon App, naargelang de situatie.”
 

“Maar ook al zullen we in de toekomst meer mogelijkheden hebben om een toestel vanop afstand te regelen, toch blijft het hoorcentrum het hart van de klantrelatie. We hechten daarom ook belang aan de zintuiglijke beleving in onze verkooppunten. Per slot van rekening verblijven onze klanten er vrij lang.”

 

Uitstelgedrag

Meer dan één miljoen Belgen heeft nood aan een hoortoestel: 11,5% van de volwassenen ervaart gehoorverlies, en dat percentage stijgt nog met de vergrijzing van de bevolking. Maar momenteel draagt slechts 30% van de mensen die het nodig hebben een gehoortoestel. Wat houdt mensen dan tegen? “Er is sprake van een zeker uitstelgedrag: het is nog niet zo erg, ik hoor nog genoeg… Veel mensen geven wel aandacht aan hun zicht, maar niet aan hun gehoor, waarom? Er heerst ook een negatief vooroordeel over hoortoestellen. Onterecht: de afgelopen jaren hebben we reuzenstappen gezet. Recente technologische ontwikkelingen maken dat de toestellen nu haast onzichtbaar zijn.”

 

Om te polsen naar de expansiestrategieën van retailers, lanceert geomarketingspecialist Sirius Insight in samenwerking met RetailDetail de grote locatie-enquête. Hoe plannen retailers hun expansie, op welke data en analyses baseren ze zich, aan welk type locaties ze de voorkeur geven, welke factoren vinden ze belangrijk? Het onderzoek richt zich tot iedereen die (mee) verantwoordelijk is voor het beheer van het winkelnetwerk, die bezig is met expansie, locatieplanning… De online enquête met meerkeuzevragen invullen neemt maximaal tien minuten van uw tijd in beslag. Deelnemers krijgen inzage in de resultaten, die ook exclusief zullen verschijnen op retaildetail.be. Nog een laatste aanmoediging: onder de deelnemers verloot Sirius Insight drie bierpakketten. Via deze link kan u de enquête invullen. Alvast bedankt!

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Wibra stelt Martijn Akkermans aan als CCO

    Op 5 januari 2026 zal Martijn Akkermans bij Wibra aantreden als commercieel directeur. Hij versterkt dan ook het directieteam en wordt eindverantwoordelijk voor verkoop en marketing.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN