RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Action (nog) geen webshop nodig heeft

icon
Algemeen23 augustus, 2018

Het ‘value retail’-model van Action is uniek en moeilijk te kopiëren, stelt CEO Sander van der Laan. Fysieke winkels volstaan voorlopig om een indrukwekkend groeiritme aan te houden. Investeren in digitale marketing doet de retailer echter wél.

 

Grootste gemene deler

Het begon in 1993 met één winkel in het West-Friese Enkhuizen. 24 jaar later staat de teller op meer dan 1200 winkels in zeven Europese landen en een omzet van goed 3,4 miljard euro: Action is een fenomeen dat de geldende retailregels op zijn kop zet. Wat is het succesrecept van de non-food discounter? We vragen het aan Sander van der Laan, die op 20 september komt spreken op de RetailDetail Day.

 

Hoe ‘customer obsessed’ is Action?

“Dat zijn we zeker. Eén van onze kernwaarden is ‘customer focus’. Alles wat we doen, moet ten dienste zijn van onze klanten: we bedienen tussen de zes en de zeven miljoen klanten per week. We voeren een dynamisch assortimentsbeleid. Elke week komen er weer 200 nieuwe, relevante artikelen in de rekken. Onze inkopers selecteren producten die relevant zijn voor zowel Vlamingen, Brusselaars als Walen, zowel Nederlanders als Duitsers of Polen. En dat lukt ons behoorlijk goed: in al onze 1200 winkels in zeven landen ligt in principe hetzelfde assortiment van zowat 6.000 artikelen in 14 categorieën. We vinden dus de grootste gemene deler in Europa.”

 

Wie is de Action klant?

“Iedereen! De afgelopen zes maanden winkelde 72% van de Nederlandse huishoudens bij Action, onze penetratie is dus bijzonder hoog. Het profiel is heel divers. We spreken alle rangen of standen aan. Rijk of arm, dik of dun, autochtoon of allochtoon, het maakt niet uit.”

 

Komen die allemaal voor de lage prijs?

“De lage prijs is een randvoorwaarde. Je moet je klanten ook elke week weer verrassen met relevante artikelen. Enkel de laagste prijs is niet zo interessant en wellicht ook niet zo moeilijk. Maar de combinatie van die laagste prijs en dat verrassende assortiment, dat is erg moeilijk te kopiëren.”

 

Het summum van beleving

Volgens marketeers besteden consumenten vandaag meer aan beleving en minder aan spullen. Hoe past Action in dat plaatje?

“We verkopen natuurlijk een boel alledaagse ‘essentials‘, maar we bieden toch wel meer dan dat. Eén van onze grootste categorieën bijvoorbeeld is decoratie. Dat zijn artikelen waarmee je je huis opvrolijkt: spiegels, planten, bloempotten, kaarsen… Daarbij gaat het toch echt wel om beleving, volgens mij. En we zijn wellicht de grootste verkoper van kerstversiering in Europa. Als dàt niet het summum is van beleving…”

 

Wat maakt Action tot een ‘disruptor’ in de retailwereld?

“We zijn ‘one of a kind’. We zijn een non-fooddiscounter en dat is een unieke propositie. We zijn geen supermarkt, geen bouwmarkt, geen decoratiewinkel… Geen enkele formule biedt dezelfde combinatie van verrassende artikelen en lage prijzen. We zijn echt met niemand te vergelijken. Daardoor spreken we iedereen aan.”

 

Action heeft geen webshop. Blijft dat zo?

“We zijn voor alle duidelijkheid wél online actief. We hebben in elk land een website en we investeren elk jaar meer in digital marketing. Dat we nog niet online verkopen, dat is een weloverwogen keuze. We groeien nu al met 25 tot 30% per jaar, door ‘like for like‘-groei en het openen van nieuwe winkels. We hebben dus om zo te zeggen geen last van het internet. E-commerce is een trend, dat klopt, maar ‘value retail‘ is dat ook. Bovendien: de gemiddelde verkoopprijs van een artikel bij Action is ongeveer 1,70 euro. Onze selectie van artikelen kun je tegen die prijs online nergens vinden, er is dus geen alternatief. We kiezen voor focus. Zeg nooit nooit: ik sluit niet uit dat we het ooit wél gaan doen, maar momenteel is het daarvoor nog te vroeg. We voelen geen druk en we zien nog veel groeiopportuniteiten, zowel in bestaande als in nieuwe markten.”

 

Witte vlekken

Hoe zit het met de expansieplannen van Action?

“Dit en volgend jaar gaan we enkel nieuwe winkels openen in bestaande markten. In 2017 hebben we wel 244 winkels geopend in zeven landen, in 2018 zullen het er nog meer zijn. In België openen we dit jaar meer dan 15 nieuwe winkels, dat is een toename met zo’n tien procent. Daar zal het niet bij blijven, we zien nog steeds witte vlekken.”

 

Welk potentieel ziet u voor Action in België?

“We hebben een getal in ons hoofd, maar dat gaan we niet communiceren. Nu, je kan de berekening maken: als je het aantal winkels en het bevolkingsaantal in Nederland vergelijkt met de cijfers voor België, dan kan je zelf wel uitrekenen hoeveel winkels er nog bij kunnen…”

 

Sander van der Laan is één van de sprekers tijdens de RetailDetail Day, die plaatsvindt op 20 september in UGC Mechelen. Het rijk gevulde programma brengt een selectie topretailers en merken op het podium, waaronder ook Hema, Runner’s Lab, Scoop Store en AB InBev. Klik hier voor meer informatie en tickets.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen25 juni, 2025
    Hoe Amazon de “strijd tussen Kong en Godzilla” escaleert

    Amazon trekt de komende jaren zo'n 44 miljard dollar uit voor grootschalige investeringen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De Amerikaanse techreus breidt nu vooral buiten de grote stedelijke centra uit.

  • icon
    Algemeen24 juni, 2025
    [Opinie] “De nieuwe retailstrategie: denk als een merk, handel als een uitgever”

    Wie vandaag wil overleven, moet méér zijn dan een retailer. Je moet denken als een merk, handelen als een retailer én werken als een uitgever. Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, ik leg het je stap voor stap uit.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN