RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven bol.com
  • Onderwerpen E-commerceWetgeving
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rechter: “Niet duidelijk dat wie bestelt ook moet betalen”

icon
Algemeen11 augustus, 2022
Shutterstock

(update) Is een bestelknop niet genoeg om klanten duidelijk te maken dat ze moeten betalen? Een rechter in Amsterdam oordeelt van niet, in een geschil tussen Bol.com en een consument. De uitspraak is opmerkelijk nieuws voor heel wat webshops.

Wel of geen bestelling?

Een klant van Bol.com hoeft zijn openstaande rekening van 200 euro bij Bol.com niet te betalen, na de tussenkomst van een kantonrechter in Amsterdam. Het webwarenhuis sleepte de consument voor de rechter omdat die de bestelling weigerde te betalen, maar dat pakt dus anders dan verwacht uit.

Toen de consument op ‘bestelling afronden’ klikte was het niet duidelijk dat er al effectief een bestelling werd geplaatst en de klant nu moest betalen, argumenteerde de betaalweigeraar. Hoewel de klant in het volgende scherm niet betaalde en er geen artikelen werden geleverd, vond Bol.com daarentegen dat er wel al een verkoopovereenkomst was – en dus ook een openstaande schuld.

Normaal gezien heeft Bol.com in juridische zin gelijk: van zodra iemand op bestellen klikt, wordt een bindende overeenkomst aangegaan. Vanaf dat moment zijn zowel de koper als de handelaar verplicht om dat contract na te komen: de consument om te betalen, de retailer om te leveren. De Amsterdamse rechtbank duidt nu echter op een belangrijke uitzondering.

Bestellen en betalen, niet “afronden”

De rechter heeft de koopovereenkomst nietig verklaard, bericht het AD. Volgens de rechtbank voldeed de bestelknop niet aan de wettelijke vereisten: het was inderdaad niet duidelijk genoeg dat de knop met ‘bestelling afronden’ betekende dat consumenten daadwerkelijk een betalingsverplichting aangaan.

Hoewel Bol.com die mening niet deelt – “in onze visie is het voldoende duidelijk (…), ook gezien dit bij vrijwel al onze 13 miljoen klanten goed gaat” – heeft de webwinkel de boodschap op zijn bestelknop ondertussen veranderd in ‘bestellen en betalen’. Zo is hopelijk geen verwarring meer mogelijk.

“Goed leesbaar en ondubbelzinnig”

De Amsterdamse rechtbank zou zich hebben gebaseerd op een eerdere uitspraak van het Europese Hof. Die moest zich in april buigen over de Duitse kwestie van een klant die Booking.com weigerde te betalen na een “onbedoelde” hotelboeking. Ook daar zei het Europese Hof dat de bestelknop niet duidelijk genoeg was: de betalingsverplichting moet “goed leesbaar en ondubbelzinnig” zijn aangeduid.

Mogelijk scheppen de uitspraken een belangrijk precedent en geldt de zaak als een waarschuwing voor andere webshops. Die kunnen maar beter zorgen dat hun bestelknop glashelder is, anders hoeven consumenten hun rekening misschien niet te betalen. Ook voor consumenten is het een wijze les dat ze maar beter niet ondoordacht op bestellen klikken, want dan zijn ze in principe tot aankoop verplicht.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN