RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven bol.com
  • Onderwerpen E-commerceWetgeving
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rechter: “Niet duidelijk dat wie bestelt ook moet betalen”

icon
Algemeen11 augustus, 2022
Shutterstock

(update) Is een bestelknop niet genoeg om klanten duidelijk te maken dat ze moeten betalen? Een rechter in Amsterdam oordeelt van niet, in een geschil tussen Bol.com en een consument. De uitspraak is opmerkelijk nieuws voor heel wat webshops.

Wel of geen bestelling?

Een klant van Bol.com hoeft zijn openstaande rekening van 200 euro bij Bol.com niet te betalen, na de tussenkomst van een kantonrechter in Amsterdam. Het webwarenhuis sleepte de consument voor de rechter omdat die de bestelling weigerde te betalen, maar dat pakt dus anders dan verwacht uit.

Toen de consument op ‘bestelling afronden’ klikte was het niet duidelijk dat er al effectief een bestelling werd geplaatst en de klant nu moest betalen, argumenteerde de betaalweigeraar. Hoewel de klant in het volgende scherm niet betaalde en er geen artikelen werden geleverd, vond Bol.com daarentegen dat er wel al een verkoopovereenkomst was – en dus ook een openstaande schuld.

Normaal gezien heeft Bol.com in juridische zin gelijk: van zodra iemand op bestellen klikt, wordt een bindende overeenkomst aangegaan. Vanaf dat moment zijn zowel de koper als de handelaar verplicht om dat contract na te komen: de consument om te betalen, de retailer om te leveren. De Amsterdamse rechtbank duidt nu echter op een belangrijke uitzondering.

Bestellen en betalen, niet “afronden”

De rechter heeft de koopovereenkomst nietig verklaard, bericht het AD. Volgens de rechtbank voldeed de bestelknop niet aan de wettelijke vereisten: het was inderdaad niet duidelijk genoeg dat de knop met ‘bestelling afronden’ betekende dat consumenten daadwerkelijk een betalingsverplichting aangaan.

Hoewel Bol.com die mening niet deelt – “in onze visie is het voldoende duidelijk (…), ook gezien dit bij vrijwel al onze 13 miljoen klanten goed gaat” – heeft de webwinkel de boodschap op zijn bestelknop ondertussen veranderd in ‘bestellen en betalen’. Zo is hopelijk geen verwarring meer mogelijk.

“Goed leesbaar en ondubbelzinnig”

De Amsterdamse rechtbank zou zich hebben gebaseerd op een eerdere uitspraak van het Europese Hof. Die moest zich in april buigen over de Duitse kwestie van een klant die Booking.com weigerde te betalen na een “onbedoelde” hotelboeking. Ook daar zei het Europese Hof dat de bestelknop niet duidelijk genoeg was: de betalingsverplichting moet “goed leesbaar en ondubbelzinnig” zijn aangeduid.

Mogelijk scheppen de uitspraken een belangrijk precedent en geldt de zaak als een waarschuwing voor andere webshops. Die kunnen maar beter zorgen dat hun bestelknop glashelder is, anders hoeven consumenten hun rekening misschien niet te betalen. Ook voor consumenten is het een wijze les dat ze maar beter niet ondoordacht op bestellen klikken, want dan zijn ze in principe tot aankoop verplicht.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen28 juli, 2025
    Dit zijn de gevolgen van de Amerikaans-Europese handelsdeal voor de retail

    De handelsdeal tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie heeft misschien een dreigende handelsoorlog afgewend, maar zet wel grote druk op Europese exporteurs. Het akkoord heeft verstrekkende gevolgen voor sectoren als cosmetica, bier, luxeartikelen en voeding.

  • icon
    Algemeen28 juli, 2025
    “Groot risico op illegale producten bij Temu”

    De Chinese onlinemarktplaats Temu doet niet genoeg om de verkoop van illegale producten op zijn platform aan te pakken. Dat blijkt uit de voorlopige conclusies van een onderzoek door de Europese Commissie.

  • icon
    Algemeen25 juli, 2025
    El Corte Inglés investeert drie miljard “om klantverwachtingen te overtreffen”

    El Corte Inglés heeft ambitieuze plannen aangekondigd: tegen 2030 investeert de Spaanse retailgroep ruim 3 miljard euro in het verbeteren van de klantervaring. "Service blijft ons onderscheidende kenmerk,” zegt voorzitter Marta Álvarez.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN