RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische Wibra-winkels heropenen met opgefrist concept

icon
Algemeen26 oktober, 2020

Strakker, overzichtelijker en met meer aandacht voor de schoonmaakcategorie: zo heropenen deze week alle 36 vestigingen van Wibra in België. Een glansrol is weggelegd voor het ‘cultmerk’ Dasty, en ook online heeft de retailer plannen.

 

Fysiek én online weer groeien

Afgelopen weekend deden al 12 vestigingen van Wibra de deuren weer open, later deze week volgen de overige van de 36 locaties waarmee de discounter in België een doorstart maakt. Alle winkels kregen een grondige opfrisbeurt en hebben nu een uniforme winkelinrichting zodat ze duidelijk als Wibra herkenbaar zijn voor de shopper. De winkels ogen frisser en strakker qua stijl en worden ingedeeld in duidelijke ‘werelden’: de mamawereld, de babywereld, de schoonmaakwereld… met mooie achterwanden zodat de shopper zich makkelijker kan oriënteren. “We gaan dit nog verder optimaliseren de komende weken, dit is wat we voor 36 winkels in twee weken tijd konden doen,” zegt woordvoerder Maarten Hagg aan RetailDetail.
 

Het assortiment had Wibra al eerder bijgestuurd, in het kader van een ruimere strategische oefening, waarbij de retailer beter wil aansluiten op de veranderde behoeften van de klanten. Het bedrijf speelt korter in op de seizoenen en maakt nu ook meer gebruik van social media als Facebook en Instagram.  Veel aandacht is er voor de schoonmaakwereld met het succesmerk Dasty. “De schoonmaaklijn is de afgelopen jaren flink gegroeid, we willen ze nu steviger neerzetten in de winkels. Dasty is een echte magneet voor onze klanten. De afgelopen weken, toen onze Belgische winkels gesloten waren, hebben we gezien dat veel Nederlandse Wibra-winkels overspoeld werden door Vlaamse klanten, op zoek naar deze producten.”
 

De doorstart van Wibra in België moet wel degelijk ook het begin betekenen van een nieuw groeiverhaal, zegt Hagg: “We willen eerst die 36 winkels zo snel mogelijk weer rendabel krijgen. De eerste signalen zijn positief, we krijgen enthousiaste reacties van klanten, dus we hopen dat in een paar maanden voor elkaar te krijgen. Dan kunnen we verder kijken naar groei, dat is zeker de ambitie.” De strategie zal tweeledig zijn, aldus de woordvoerder: zowel online als met fysieke winkels. “We geloven sterk in fysieke winkels maar we willen ook digitaal groeien. In Nederland heeft Wibra in mei een online b2b shop voor Dasty geopend. Die willen we ook naar België uitrollen. Dat wordt het begin van een onlinestrategie die we zowel in Nederland als België verder zullen uitbouwen.”

 

Voor “modieuze koopjesjagers”

We nemen de proef op de som in het Wibra filiaal in Laken. De vrachtwagen voor de deur heeft maar één merk bij: Dasty. De verkoop is niet bij te houden, bevestigt districtmanager Carine Reynders. “We hebben hier vier paletten neergezet en ze vliegen de deur uit.” Dasty is de ster van de winkel: het merk is prominent aanwezig naast de andere schoonmaakmiddelen op de achterwand, goed zichtbaar van bij de inkom.
 

De winkelroute is voortaan dezelfde in alle winkels. Vroeger was dat anders: toen was de vorm van het gebouw vaak bepalend voor de manier waarop de producten werden neergezet. “Nu hebben we echt gekozen om met een vast plan te werken voor elke winkel. Dit is nog maar een begin, want we wilden zo snel mogelijk terug kunnen openen, maar we gaan nog verder bouwen aan dit verhaal. In Nederland zijn er al verschillende Wibra winkels die op dat vlak verder staan. Ze zien er echt knap uit.”
 

Een stijlbreuk is het niet, wel wil Wibra moderniseren en wat hippere assortimenten aanbieden, in categorieën als woondecoratie of koken en bakken bijvoorbeeld. “Naast onze traditionele budgetshopper willen we graag de ‘modieuze koopjesjager’ aanspreken.” In elk geval oogt de winkel een pak overzichtelijker dan voordien. De assortimenten liggen nu volgens een heldere logica in de rekken. “Vroeger lag kledij voor kinderen, vrouwen en mannen vaak door elkaar. Nu hebben we aparte werelden voor baby, meisjes, jongens, mannen en vrouwen. Het assortiment ontspanning hebben we naar voren gebracht in de winkels, net als de seizoensassortimenten – momenteel is dat de kerst uiteraard.”
 

Carine Reynders is enthousiast: “We hebben de eerste twaalf winkels zaterdag een beetje stilzwijgend heropend, omdat we in deze coronatijden geen gevaarlijke toestanden wilden creëren. Maar we hebben al veel volk over de vloer gekregen en de reacties zijn zeer positief.”

 

Deze Wibra-winkels zijn nu al open:

Antwerpen: Borgerhout, Merksem, Mortsel, Kapellen

Brussel: Laken, Etterbeek, Ukkel, Jette, Schaarbeek/Chazallaan en Schaarbeek/Helmetsesteenweg.

Mechelen: Nekkerspoel

Genk: Hasseltweg

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN