RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retail aan Z: zijn retailers klaar voor Generatie Z?

icon
Algemeen30 oktober, 2019

Er kondigt zich een nieuwe generatie consumenten aan, die zich radicaal anders gedraagt dan voorgaande generaties. Retailers zullen snel moeten schakelen om deze doelgroep aan te spreken. Ikea, Nike en Burger King tonen de weg.

 

Verschillende verwachtingen

De post-millennials, de i-generatie, de ‘woke’ generatie: er circuleren veel omschrijvingen voor de huidige tienergeneratie. Maar wie zijn deze jongeren écht en hoe zal hun koopgedrag evolueren, nu ze stilaan actieve consumenten worden? Hoe worden retailers Generatie Z-proof? Over die vragen buigen zich Philippe Verschueren en Eric van Tatenhove van het communicatieagentschap The Favourites.

 

“Wij helpen bedrijven om favoriet te worden bij hun doelgroep. Het is dan ook logisch dat we inzetten op kennis van die doelgroepen. Op de RetailDetail Night leggen we de focus op Generatie Z, de jongeren die vandaag tussen 7 en 22 jaar jong zijn. Dit zijn de échte digital natives, de opvolgers van de millennials”, zeggen zij.

 

“We hebben onderzocht wie ze zijn, wat ze betekenen in België, waarom ze een belangrijke doelgroep zijn. Wat drijft hen? Wat is hun attitude tegenover het leven, de maatschappij, een carrière? Hoe gaan ze om met technologie en waarin verschillen ze met vorige generaties? Die inzichten vertalen we naar ’tips and tricks’ voor merken en retailers. Zij moeten zich voorbereiden op deze nieuwe doelgroep. De verwachtingen van Generatie Z verschillen namelijk sterk van die van vorige generaties.”

 

Radicale breuklijn

Want dat is wel een belangrijk inzicht: we hebben te maken met een breuklijn, deze jonge generatie gedraagt zich radicaal anders dan de vorige. En naarmate ze ouder worden, zullen ze zich niet gaan gedragen zoals hun ouders (wat vorige generaties wél deden). “Integendeel, we merken zelfs dat de rollen omdraaien: nu laten de ouders – zeg maar generatie X – zich beïnvloeden door hun kinderen, omdat die op vele vlakken nu eenmaal verder staan. Ouders vragen nu aan hun kinderen: hoe moet ik het doen?”

 

Generatie Z is bijvoorbeeld helemaal mee met mobiel betalen, terwijl hun ouders vaak nog terughoudend zijn. Ze gebruiken niet langer Google als zoekmotor, maar wel de zoekfunctie van webshops als bol.com of Amazon. We zien een stijgend belang van berichtenapps en aanklikbare video’s. Ze bezoeken winkels voor de beleving, maar kopen online. “Hoe jonger ze zijn, hoe radicaler op dat vlak. Als retailer kan je dat bijvoorbeeld opvangen door ze bij een winkelbezoek een kortingbon te geven voor een aankoop in je webshop. Zo vermijd je dat ze bij de concurrentie gaan kopen.”

 

Niet enkel voor wereldmerken

Welke retailers nemen de juiste beslissingen om deze nieuwe generatie aan te spreken, die 24/7 online is? “Eigenlijk doet niemand alles goed, maar we zien wel interessante initiatieven. Wat Ikea doet met toegevoegde realiteit bijvoorbeeld: je kan nu hun meubilair in je interieur visualiseren. Burger King maakt in zijn app slim gebruik van geolocalisatie: shoppers die in de nabijheid van een McDonald’s lopen, krijgen een aanbieding om in de dichtstbijzijnde Burger King voor één penny een Whopper te komen halen.”

 

“Denk ook aan de manier waarop Nike jonge influencers inzet. Niet dat je per se een wereldmerk hoeft te zijn om jongeren aan te spreken: ook het verhaal van Torfs klopt: de retailer doet het goed online.” Benieuwd naar meer? In het voorprogramma ‘Game Changers in Retail’, in de aanloop naar de RetailDetail Night, presenteren Philippe Verschueren en Eric van Tatenhove ons meer inzichten over deze nieuwe digitale generatie.

 

De RetailDetail Night, de feestelijke afsluiting van het retailjaar, vindt plaats op donderdag 28 november in San Marco Village in Schelle. ’s Middags zijn er thematische seminars, ’s avonds volgt een plenaire sessie met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, de uitreiking van de RetailDetail Awards en een absolute topspreker die we binnenkort bekendmaken. Daarna is er gelegenheid tot uitgebreid netwerken met heerlijke hapjes en drankjes. Via deze link vind je meer informatie over het evenement en kan je tickets bestellen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen13 juni, 2025
    Poundland verkocht voor een pond: 200 winkelsluitingen dreigen

    De Britse discountketen Poundland is voor een symbolisch bedrag verkocht aan het Amerikaanse herstructureringsfonds Gordon Brothers. Hoewel de overnemer een lening van 80 miljoen pond belooft, dreigen tot 200 winkels te verdwijnen.

  • icon
    Algemeen12 juni, 2025
    “Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

    Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

  • icon
    Algemeen10 juni, 2025
    Marks & Spencer hervat onlinebestellingen na cyberaanval

    Meer dan zes weken nadat een cyberaanval de e-commerceactiviteiten bij Marks & Spencer volledig lamlegde, is de webshop van de Britse retailer weer open. Toch zijn nog niet alle problemen achter de rug.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN