(Publireportage) NRF 2025: Retail’s Big Show Europe, het grootste retailevenement van Europa, vindt plaats in Parijs van 16 tot en met 18 september 2025. Het is de eerste editie na de fusie van de gevestigde Paris Retail Week met de wereldwijde expertise van de Amerikaanse retailorganisatie National Retail Federation en haar Big Show, die jaarlijks in New York plaatsvindt.
Het evenement komt op een moment dat internationale retailers te maken hebben met verhoogde onzekerheid als gevolg van politieke en economische veranderingen, aanhoudende regionale conflicten, handelstarieven en de voortdurende druk op gezinsbudgetten.
Als gevolg daarvan is het waarschijnlijk nog nooit zo belangrijk geweest om de sterke punten van de Europese en Noord-Amerikaanse retailmarkten samen te brengen en het evenement zal zijn thema volledig omarmen: Retail Together. Tijdens het evenement komen thema’s aan bod als naadloze, uniforme retail; innovatie en technologie op het gebied van winkeldesign; logistiek en de toeleveringsketen; MVO en ESG; uitbreiding van marktplaatsen; innovatie op het gebied van betalingen; CRM-systemen; intelligent gebruik van gegevens en fraude en cyberbeveiliging.
Ondanks de vele uitdagingen waarmee de detailhandel in de vijf jaar tijdens en na de pandemie werd geconfronteerd, is de detailhandelsmix van 2025 verre van het door bezorging gedomineerde model dat werd voorspeld toen de online verkoop tijdens de Covid-periode een hoge vlucht nam. In plaats daarvan is unified commerce [alle kanalen werken consistent en naadloos] de drijvende strategie geworden en hebben fysieke winkels en bestemmingen weer een bloeiperiode doorgemaakt, terwijl de sector wacht op een cruciaal jaar voor de toepassing van AI.
Het bezoek aan winkelcentra in de VS is bijvoorbeeld met 7,3% gestegen ten opzichte van 2019 (het laatste volledige jaar voor de pandemie) volgens analist Placer.ai en terwijl de online verkoop als percentage van de totale detailhandel langzaam blijft stijgen, is de realiteit dat bijna acht op de tien consumentendollars, euro’s en ponden nog steeds in een winkel worden uitgegeven.
Maar online winkelen wordt geleidelijk belangrijker en analist Forrester verwacht dat in 2029 de totale omzet van de Amerikaanse detailhandel 6 biljoen dollar zal bedragen, waarvan 1,8 biljoen online, wat neerkomt op een online detailhandelspenetratie van 29%.
De cruciale vraag voor retailers is hoe ze de investeringen in balans brengen en hoe ze de kanalen integreren. In het bijzonder moeten retailers online retourzendingen in de winkel aanmoedigen, omdat klanten dan geneigd zijn meer uit te geven dan de oorspronkelijke aankoopwaarde. Dit is slechts één voorbeeld van het benutten van kanalen om een rendement op investering te realiseren.
Een domein dat de krantenkoppen haalt en de digitale agenda zal blijven domineren is AI. De overheersende mening op de jaarlijkse NRF Big Show in New York in januari was dat 2025 het jaar is waarin retailers moeten beginnen met het leveren van AI-geleide projecten in plaats van alleen maar testen en leren. Tegen de tijd dat de NRF Big Show Europe in september in Parijs plaatsvindt, moeten we weten hoe ver de retailwereld is met het leveren van AI en unified commerce.
“NRF Retail’s Big Show: Europe wordt de meest uitgebreide retailbijeenkomst in Europa en markeert een belangrijke verschuiving van een nationale bijeenkomst naar een echt internationale ervaring,” zegt Arnaud Gallet, Retail Business Unit Director bij evenementenorganisator Comexposium. “De retailsector blijft veerkrachtig en wendbaar en herpositioneert zichzelf voor een nieuwe generatie consumenten en diepgaande evolutie, nu kunstmatige intelligentie innovatie en efficiëntie op elk niveau stimuleert.”
Hij voegt eraan toe: “Dit is een kritiek jaar in de vermenging van fysieke, digitale en nieuwe technologie. De retailers die zullen floreren zijn degenen die alles omarmen, van klantenservice in de winkel tot nieuwe AI-toepassingen, en die ervoor zorgen dat het allemaal onderdeel voelt van één merk. Dat betekent Retail Together.”
Met deze trends in het achterhoofd wordt NRF 2025: Retail’s Big Show Europe een vakbeurs van wereldklasse met exclusieve rondleidingen door Parijs, met meer dan 480 internationale exposanten, waaronder Vusion Group, Relex, Stripe, Zebra, NielsenIQ, SOTI en SymphonyAI. De expohal beslaat 25.000 m² en is verdeeld over twee paviljoens (Hal 4 en Hal 6), waar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitalisering van de detailhandel, logistiek, naadloze oplossingen en technologieën voor klantbetrokkenheid worden gepresenteerd. Er worden rondleidingen door de Expo aangeboden en winkelrondleidingen door innovatieve winkelruimtes in heel Parijs.
Het Innovation Lab & Startup Hub is een speciale ruimte voor baanbrekende technologieën en opkomende merken die de toekomst van de handel vormgeven, en de Big Ideas-sessies dienen als platform voor exposanten om baanbrekende innovaties en opkomende trends te laten zien.
Tijdens de conferentie zullen internationale CEO’s en c-suite executives uit Europa en de VS keynote toespraken houden met hun strategische visie op de toekomst van de detailhandel. Daarnaast zullen senior leiders uit de branche deelnemen aan thematische breakout sessies om de belangrijkste uitdagingen en kansen voor de sector te bespreken.
NRF en Comexposium hebben met succes NRF 2024: Retail’s Big Show Asia Pacific gelanceerd, die van 3 tot 5 juni 2025 in Singapore zal plaatsvinden, en deze eerste editie in Parijs is opgezet om het retail-ecosysteem in heel Europa te verenigen.
Om op de hoogte te blijven en bezoekerspassen aan te vragen voor NRF 2025: Retail’s Big Show Europe, klik hier.