Walmart is actief op Roblox en heeft zelfs een eigen onlinespel, Walmart Unlimited, om de aandacht van nieuwe, jonge consument te te trekken. Ook online gaming is retailervaring, redeneert de retailreus.
Spelenderwijs winkelen
Om de volgende generatie klanten te bereiken, integreert Walmart online gaming in zijn strategie. Tijdens de Future Commerce Visions Summit in New York besprak Justin Breton, hoofd merkinnovatie bij Walmart, hoe het bedrijf ook buiten de vier winkelmuren interactieve retailervaringen wil creëren.
Breton benadrukte dat Walmart verder kijkt dan traditionele verkoopkanalen. Eerder lanceerde Walmart al onder andere Walmart Land en Walmart’s Universe of Play op het gamingplatform Roblox, en in februari introduceerde Walmart nog een nieuwe webgebaseerde game, Walmart Unlimited. Het minispel richt zich op consumenten van 18 jaar en ouder en laat spelers producten ontdekken die ook in de fysieke winkels beschikbaar zijn.
Adaptieve retail
De spel-aanpak van Walmart blijkt opvallend effectief te zijn om de aandacht van consumenten vast te houden – een heuse verwezenlijking in de huidige “aandachtseconomie” waarin iedereen vecht om de blik van de consument. Breton merkt op dat spelers gemiddeld 35 minuten per keer in het spel doorbrengen, wat aanzienlijk langer is dan de gemiddelde aandachtspanne op platforms zoals TikTok.
Breton legt uit dat het gebruik van technologieën zoals kunstmatige intelligentie en augmented reality dan ook cruciaal is om de klantervaring te verbeteren. “Adaptieve retail is een bredere term die ons in staat stelt om op een zinvolle manier met consumenten in contact te komen, zowel online als offline,” voegt hij toe.
Wil je zelf leren hoe je adaptieve retailervaringen kan bieden? Boek auteur Jorg Snoeck, ook wel de ‘Captain of Retail’ genoemd, als keynote spreker op jouw evenement.