RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail viert tiende verjaardag

icon
Algemeen20 augustus, 2019

RetailDetail blaast vandaag tien kaarsjes uit. Wat begon als een blogje, is vandaag de leidende community voor professionals in retail en FMCG, met alles van inspiratiereizen tot een retaillab en een reeks evenementen. Het jubileum zal dan ook niet onopgemerkt voorbij gaan.

 

Disruptie ‘avant la lettre’

RetailDetail werd tien jaar geleden opgestart, midden in de toenmalige crisis. “Het was de slechtste periode ooit om een uitgeverij te starten”, blikt oprichter Jorg Snoeck terug. Toch bleek er grote nood te zijn aan een platform dat professionals uit de retail- en FMCG-sector bijeenbrengt, met concrete kennis, inspiratie en netwerken.

 

“We kregen snel een trouwe groep lezers, die vervolgens interesse toonden in andere activiteiten en inspiratie. In eerste instantie kreeg dat de vorm van evenementen, jaarlijkse congressen zoals de RetailDetail Night en het RetailDetail Congress.” Die events zijn er vandaag nog steeds en zijn klassiekers geworden, waar in de loop van de jaren zelfs erg belangrijke zakendeals zijn gesloten, ziet de ondernemer trots.

 

“Eigenlijk waren wij disruptors, die hetzelfde systeem toepasten als later de online retailers zouden doen: van online bereik naar de fysieke wereld. In ons geval kwamen na de website, nieuwsbrieven en evenementen ook echte fysieke magazines. Daarna volgde The Loop, waar we de klantenreis van de consument fysiek zijn beginnen voorstellen. Het was een blikopener: de retailsector kon er zich voor het eerst echt onderdompelen in de nieuwe retail.”

 

Overal ter wereld op (klanten)reis

Later evolueerde The Loop naar de RetailHub, met niet alleen een uitgebreidere ‘customer journey’, maar ook een ruimer aanbod aan inspiratie. “Er bleek behoefte om nieuwe retailconcepten zelf te zien en te ervaren. Met duiding, maar niet het minst ook met een complementaire groep deelnemers, waardoor inzichten met elkaar worden gedeeld.”

 

De RetailHunts waren geboren, te beginnen met inspiratietours in Antwerpen. Sindsdien maken de retailreizen een steile opgang, met RetailHunts naar onder meer China, Berlijn, Kopenhagen en dit jaar zelfs nog voor het eerst New York en Tokio. 

 

Eerste levende retaillab ter wereld

Wat voor de tienjarige nog in het verschiet ligt? “Met de opening van ons Future of Shopping-retaillaboratorium in de Stadsfeestzaal, het eerste levende retaillab ter wereld, hebben we al een stevige kluif. Ik ben blij dat we reeds vele partners hebben die met ons meestappen, dat geeft een comfortabel gevoel. Ook lanceren we een ‘subscription model’ voor nog meer exclusieve en inzichtelijke content.”

 

“Weet je, elke drie jaar hebben we eigenlijk een nieuw bedrijf, als je onze geschiedenis bekijkt. Dat zal in de toekomst zeker niet anders zijn. In een fluïde wereld is het altijd je zeilen aanpassen aan de stand van de wind. Maar eerst wordt het onze op evenementen dit jaar nog extra hard feest voor onze tiende verjaardag. Eerstvolgende in de agenda: de RetailDetail Day met sprekers als Ann Claes (JBC) en Annick van Overstraeten (Lunch Garden).”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen25 juli, 2025
    El Corte Inglés investeert drie miljard “om klantverwachtingen te overtreffen”

    El Corte Inglés heeft ambitieuze plannen aangekondigd: tegen 2030 investeert de Spaanse retailgroep ruim 3 miljard euro in het verbeteren van de klantervaring. "Service blijft ons onderscheidende kenmerk,” zegt voorzitter Marta Álvarez.

  • icon
    Algemeen25 juli, 2025
    Amazon staat voor Britse miljardenclaims

    Amazon moet zich in het Verenigd Koninkrijk verdedigen tegenover collectieve claims van zowel consumenten als retailers, die kunnen oplopen tot vijf miljard euro. Zij beschuldigen de Amerikaanse e-commercegigant immers van machtsmisbruik.

  • icon
    Algemeen24 juli, 2025
    Hoe eerlijk moeten merken zijn over AI-beelden?

    Aldi Süd zegt voortaan welke afbeeldingen in zijn reclamefolders met artificiële intelligentie zijn gegenereerd. De supermarktketen zwengelt zo de discussie over transparantie aan: een actueel debat, nu ook de modesector mannequins volop vervangt door digitale tweelingen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN