RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Randstad
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail HR & People Congress: “De war for talent is voorbij: talent heeft gewonnen”

icon
Algemeen29 mei, 2024
Olivier Lefèvre - Randstad

Wat verwacht talent nu op de arbeidsmarkt? Welke bedrijven zijn aantrekkelijk om voor te werken en waarom scoort retail zo laag? “Al met kleine stappen kan je een grote impact hebben”, zegt Olivier Lefèvre van Randstad, “maar wees niet naïef: werkgevers hebben de ‘war for talent’ verloren.”

Retail als werkgever: bekend maar onbemind

De distributie is van alle sectoren de minst aantrekkelijke voor werknemers. Ook (non-food)retail scoort qua aantrekkelijkheid niet bijster hoog: op de voorlaatste plaats, samen met transport en logistiek. Dat blijkt uit de jaarlijkse “employer brand survey” van Randstad, die de HR-dienstverlener al 24 jaar organiseert.

Waar knelt het schoentje? In principe hebben retailers heel wat kaarten in handen voor een sterk werkgeversmerk, want de naamsbekendheid is zeer hoog, ziet Olivier Lefèvre, director talent advisory voor Randstad België. Op het RetailDetail HR & People Congress deelt hij wat talent vandaag verwacht op de arbeidsmarkt, samen met concrete tips en tricks rond aanwerving en retentie.

“We hebben een goed zicht op de perceptie van werknemers in 32 landen dankzij ons onderzoek, met alleen al in België 12.000 respondenten. Welke evoluties zien we in de verwachtingen? En hoe verschillen die per leeftijd of tussen mannen en vrouwen? Opvallend: ondanks de verschillen, is wat mensen echt belangrijk vinden toch vrij gelijklopend”, aldus Lefèvre.

Net zoals op date gaan

Het loopt vaak al spaak bij de verwachtingen. ‘Recruitment marketing’ en ‘employer branding’ worden nog veel door elkaar gehaald, merkt Lefèvre. “Ik leg het graag zo uit: ‘recruitment marketing’ is iemand op date vragen, je ‘employer branding’ bepaalt of die persoon ja zegt.”

Meteen maakt dat duidelijk hoezeer ‘employer branding’ deel van je strategische visie moet uitmaken: eerst moet je weten wie je bent als bedrijf. Welke beloftes kan je maken aan je (toekomstige) werknemers? Niet alleen bij aanwerving, maar ook na die eerste date: hoe zal jullie leven samen eruitzien?

De werkgeversbelofte moet je ‘plotten’ op de hele ‘talent lifecycle’, op elk moment van de relatie samen. “Weet dus eerst waar je voor staat. Wat zijn je beloftes en waarden, los van de trends. Er is geen goed of fout, zolang de verwachtingen maar op elkaar zijn afgestemd”, vertelt de HR-specialist, die zo meteen ook waardevol relatieadvies meegeeft.

Maar om het toch bij retail te houden: “Stel je bent een efficiëntie-gerichte convenienceretailer die 7/7 open is. Dan zoek je werknemers met andere verwachtingen dan voor een boetiek met een hoog luxe- en servicegehalte. Prima, ‘work-life balance’ is weliswaar de tweede hoogste factor waar mensen naar kijken, maar er zijn mensen die in het weekend willen werken – zeker als je dan bijvoorbeeld compenseert met andere factoren.”

Werknemers hebben de oorlog gewonnen

Vergeet niet: “De ‘war for talent’ is voorbij, en talent heeft gewonnen. Mensen kiezen waar ze gaan werken, wie nog anders denkt is heel naïef. Toch zien bedrijven hun ‘human capital’ nog vaak als kost, terwijl het eigenlijk kapitaal is. Maar zelfs dan: ook kosten moet je optimaliseren en vergen investering om ze te laten renderen.”

Die investeringen kan overigens iedereen doen, vindt Lefèvre belangrijk om te benadrukken: “Met kleine stappen kan je een grote impact hebben.” Alvast enkele tips: definieer de mensen die je nodig hebt en als iedereen in het bedrijf mee ondersteunt als ambassadeur kan je heel wat bereiken. Meer tips en handvaten over hoe aanwerving en retentie aan te pakken, deelt de talentadviseur op 6 juni in Antwerpen.

Wil je werken aan jouw werkgeversmerk? Olivier Lefèvre spreekt op het RetailDetail HR & People Congress, op 6 juni in Antwerpen, samen met sprekers van Delhaize, La Lorraine Bakery Group, Randstad en vele anderen.

Reserveer hier nog snel je ticket
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN