RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Night 2018: “De mens wordt het product in retail”

icon
Algemeen31 oktober, 2018

Onze hersenen zijn al gedigitaliseerd, nu volgt ons huis en het volgende staat al klaar: ons lichaam. In de toekomst van retail is de mens zelf het product. Dat klinkt voor ons nog futuristisch, maar in China vinden ze het heel normaal, ziet RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck.

 

Betalen met je lichaam wordt heel gewoon

Worden we allemaal cyborgs? We komen er vervaarlijk dichtbij, meent Jorg Snoeck, auteur van The Future of Shopping: Waar Iedereen Retailer Is. Hij deelt op de RetailDetail Night 2018 zijn visie op de toekomst: “Wij, mensen, worden het eigenlijke product, niet de goederen die we kopen.” 

 

“In China is het al heel normaal dat camera’s om de zoveel meter je gezicht filmen en herkennen. Chinese consumenten vinden het prima om te betalen met een selfie of in te loggen door hun gezicht te laten lezen. Die camera’s lezen vandaag zelfs al hun emoties: retailers, maar ook de overheid, weten echt alles over hen, tot en met wanneer mensen in de ‘mood’ zijn voor aanbiedingen”, aldus Snoeck. 

 

Weldra kan ook je binnenkant gelezen worden, want wie een Fitbit of andere bodytracker draagt, geeft merken, bedrijven en soms zelfs de overheid (in het geval van landen als China) toegang tot data over wat er zich in je lichaam afspeelt. 

 

De retailer wordt uitgeschakeld

Data en inzicht, daar is het inderdaad allemaal om te doen. We komen volgens Snoeck in het tijdperk van me-tail in plaats van retail, waarin niet de goederen centraal staan, maar de mens. Het betekent niet alleen een tijdperk waarin diensten primeren over spullen en waar uniforme winkels plaats ruimen voor hypergepersonaliseerde shopomgevingen, maar ook een tijdperk waarin wie het meest over de consument weet, wint. 

 

Wie het dichtst bij de klant staat, kan immers het meest gepaste aanbod leveren en dus het meest verdienen. Merken willen dus zo dicht mogelijk op de huid van de klant komen te zitten, soms zelfs letterlijk: “Door de smartphone zijn onze hersenen al ingepalmd, want wie kent nog vijf telefoonnummers vanbuiten? Nu volgt ons huis, met geconnecteerde huishoudapparaten die meeluisteren en je steeds een stap voor willen zijn.”

 

Meer nog, me-tail betekent dat de retailer wordt uitgewist. Althans, dat proberen de nieuwe concurrenten toch. “In de toekomst van fast-moving consumer goods en retail draait het erom de tussenpersoon uit te schakelen. In de toekomst zullen 40% van alle aankopen automatisch verlopen, van machine tot machine, zegt retailexpert Doug Stephens. Het betekent dat je koffietoestel en wasmachine zelf bestellen.”

 

De retailsector delft eigen graf

Dat de rol van retailers met uitsterven bedreigd is, blijkt ook uit het feit dat ’s werelds grootsten vandaag helemaal geen retailers zijn. Het zijn technologiebedrijven, zoals Amazon, Alibaba, Facebook en Tencent. Interessant is daarbij dat zij volgens volledig andere spelregels spelen. Winst is voor hen bijvoorbeeld geen relevant woord: winst is de basisregel voor retailers, niet voor techbedrijven die op investeerders draaien.

 

En dan sponsoren alle merken en retailers deze concurrenten ook nog eens, ziet Jorg Snoeck: “Ze maken hun eigen concurrenten sterker, door mee te stappen in hun systemen: AdWords op Google, apps bij Apple en virtuele winkels op Amazon. Pervers genoeg gaat al het geld dat bedrijven investeren in technologie en digitalisering om op te knokken gewoonweg naar hun tegenstanders.”

 

Software maakte retail weer menselijker

Wacht ons dan een dystopische toekomst? Toch niet, meent Snoeck. Groot zijn is geen garantie om te overleven, zeker vandaag niet; slim zijn des te meer. Wie wil overleven moet veranderen en een eigen antwoord op die me-tail bieden.

 

De technologiereuzen hebben met software in feite niks anders gedaan dan de zelfstandige winkelier van honderd jaar geleden nagebootst, de dorpskruidenier die zijn klanten nog bij naam kende en persoonlijke service leverde. Vandaag heet dat met een duur woord ‘customer centricity’, maar eigenlijk is het juist de basis van retail. Door technologie hebben ze, hoe paradoxaal ook, de sector weer menselijker gemaakt. Maar wie is daar beter in dan echte mensen en echte retailers?

 

Het is daarom tijd voor een nieuwe aanpak en nieuwe businessmodellen, maar met oude waarden, gelooft Snoeck. Wat voor aanpak en welke modellen? Dat legt hij uit op de RetailDetail Night 2018 op 29 november in Schelle. Schrijf je nu in voor het pre-event Management Books met naast Jorg Snoeck ook interventies van Carole Lamarque, Gino Van Ossel en Dado Van Peteghem. .

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN