RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail op jacht in Shanghai: “Mobile only”

icon
Algemeen26 maart, 2019

Voor de tweede keer is een groep CEO’s en topmanagers uit de Belgische retail en FMCG op retailhunt vertrokken naar China. In het land van het miljard smartphones en een retailmarkt van liefst 2,6 biljoen dollar, komt mobiel op de eerste plaats, zo blijkt.

 

Omnichannel van nature

China is niet zozeer ‘mobile first’ als wel ‘mobile only’: zowel onlineshoppen als fysieke betalingen gebeuren er met de smartphone. Of het nu afrekenen in de onbemande, kassaloze supermarkt of een verkeersboete betalen is, Chinese stadsbewoners doen het allemaal met een mobiele app. 

Die app is dan weer ofwel AliPay ofwel WeChat: ze maken allebei deel uit van één van de twee machtige Chinese internet- en technologiespelers Tencent en Alibaba. Wie kans wil maken op de Chinese markt, sluit zich maar beter bij één van hen aan.

 
Ook in de fysieke retail is de invloed van die mobiele mentaliteit – en daardoor de macht van de techspelers – duidelijk voelbaar. Omnichannel, wat er Smart of New Retail heet naargelang wie (Tencent of Alibaba) je het vraagt, is er geen streefdoel, maar een vanzelfsprekendheid. Aangezien lokale e-commerce eerst was, vooraleer grote retailers en Westerse merken in de boomende metropolen fysieke flagshipstores begonnen te openen, is de verwevenheid tussen online en offline organisch gegroeid.

 

Gezichtsherkenning en ‘pay per selfie’

Zelfs betalen met een selfie – mogelijk gemaakt dankzij geavanceerde gezichtsherkenning – komt er snel aan. De groep bezocht maandag dan ook een hypermarkt van Carrefour in Shanghai waar gezichtsherkenning vandaag al een feit is. Bij de spectaculaire flagshipstore van Nike op Nanjing Road, ’s werelds eerste House of Innovation van het sportmerk, is digitale technologie dan weer niet weg te denken op de vier verdiepingen vol gepersonaliseerde en hightech beleving.

In de volgende dagen trekt de groep nog onder meer naar Tencent-thuisbasis Shenzhen, bezoeken ze de gerobotiseerde verssupermarkt Hema en gaan ze snuisteren op ’s werelds grootste elektronicamarkt. Wordt dus vervolgd…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN